I høringsuttalelsen om flyavgiften som trer i kraft på onsdag, skrev SAS at avgiften ville gi fallende etterspørsel og lavere lønnsomhet, noe som i første omgang ville gi færre ruter og kutt i eksisterende ruter.

I stedet setter flyselskapet inn 270.000 nye seter i det fem måneder lange vinterprogrammet. Passasjermengden tilsvarer 1.500 fulle SAS-fly, skriver Aftenposten. Men trafikkøkningen har en forklaring, ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS:

– Vi har generelt sett god etterspørsel etter billetter her i landet. Derfor kan vi øke kapasiteten. Dette vinterprogrammet ble planlagt før innføringen av avgiften ble besluttet. Det betyr at det er knyttet en viss usikkerhet til hvordan markedet responderer til dette. Svikter volumgrunnlaget, må vi korrigere oss og trekke ned ruteprogrammet, sier Johansen.

Han understreker at de har uttalt seg kritisk til avgiften på vegne av hele luftfartsbransjen.

– Jeg tror andre selskaper kan ha større problemer med denne avgiften enn vi. Vi ser det er en vekst i salget og spesielt blant de forretningsreisende, men vi er spent på passasjerutviklingen fremover, sier Johansen. (©NTB)

Hør DNs podkast

Vil én avgift snu opp ned på norsk flytrafikk til utlandet? Kan Martin Kolbergs engasjement dra ned prisen på Telenor og andre statseide selskaper? Og bør laksefesten på børsen bety mer oppdrett i norske fjorder?

 

Se DNtv

Se Eyvind Hellstrøms skrelleteknikk for asparges
På kjøkkenet til Norges kokkenestor Eyvind Hellstrøm i Oslo skrelles det stilker raskt og effektivt. Skrelleteknikken er viden kjent blant kolleger i restaurantbransjen.
00:36
Publisert:
 

Les også:

Høili selger strandeiendom for 66 mill.

Holder kortene tett om skatteparadis dnPlus  (DN+)

Nå kan du kjøpe luksusyachter, privatfly og rådyre diamanter på milliardærenes «Finn.no» (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Følg markedene med DN Investor