LO-forbundet Norsk Cockpitforbund, som ble etablert ifjor, har fått en ny og større konkurrent.

Mandag meldte Parat at ulike politforeninger i Norge har samlet sine 1600 medlemmer under paraplyen Norsk Pilotforbund.

  • De største foreningene som vil samles i Norsk Pilotforbund (Parat) er: SAS Norge Pilotforening, Norwegian Pilot Union og Widerøe Pilotforening, i tillegg til pilotforeningen i Bristow.
  • De strøste under paraplyen Norsk Cockpitforbund (LO) er: Norske SAS-flygeres Forening, Norsk Luftambulanse Flygerforening og Sundt Air Flygerforening.

– For oss er etableringen av pilotforbundet viktig for å vise styrke i forhandlinger og som en påvirkningskraft overfor luftfartsmyndigheter. Sikkerheten i luftfarten er viktig for oss alle, ikke minst for de som har sitt daglige arbeid i denne bransjen, sier nestleder i Parat, Vegard Einan, i en pressemelding.

Størst i Norden

Den nye foreningen blir den største pilotforeningen i Norden, etter at Widerøe-pilotene valgte å bli med i Parat-foreningen. Foreningen får, sammen med kabinansatte, rundt 6000 medlemmer.

Det har i lang tid pågått en diskusjon blant medlemmer fra tidligere Norsk Flygerforbund om hvilken organisasjon de ønsket å tilhøre.
– Valget til Widerøe-pilotene åpnet for dagens etablering av Norsk Pilotforbund i Parat, noe som for oss var det eneste riktige. Det er ingen andre som har den juridiske, internasjonale eller faglige tyngden som vi mener er nødvendig for å løfte frem våre saker overfor arbeidsgivere, politikere og media i inn og utland, sier leder i Norsk Pilotforbund styremedlem i Widerøes Pilotforening, Petter Førde.

Ifølge meldingen fra Parat vil arbeidskomiteer vil arbeide med flysikkerhet i tillegg til innleieproblematikk.
– Carl Rego fra Bristow jobber til daglig på offshore helikopter og vil jobbe med flysikkerhet i det nye forbundet, mens Trond Solberg fra SAS vil jobbe for spørsmål knyttet blant annet til spørsmål om reell arbeidsgiver. Dette er problemstillinger vi i Parat har jobbet med lenge, men gjennom det nyetablerte pilotforbundet vil vi nå få enda større tyngde i denne type spørsmål, sier Einan.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.