Superflyet skulle etter planen leveres høsten 2018, men nå viser det seg at flyet ikke kan leveres til avtalt tidspunkt.

- Bestillingen er kansellert fordi flyet ikke fikk sertifisering som avtalt. Da utsettelsen inntraff, hadde vi rett til å kansellere. Flyet skulle leveres i 2020, hele to år forsinket. Det er langt frem i tid i tillegg til at det binder kapital. Derfor gikk vi ut av avtalen, sier Bjørn Rune Gjelsten.

Gjelsten og Røkkes Aker-konsern valgte for halvannet år siden å starte et felles flyselskap med navnet G&A Air. Hensikten var at flyselskapet skulle dekke flybehovet både til Aker-konsernet og til Bjørn Rune Gjelsten.

En del av planen var å anskaffe et nyutviklet fly av typen Falcon 5X til rundt 350 millioner kroner. Flyet beskrives som det største, kraftigste og mest avanserte Falcon-flyet som er bygd av fabrikkanten Dassault.

Ikke fornuftig

Han påpeker at samarbeidet med Aker lever videre som planlagt.

Før det felles flyselskapet ble etablert, eide Aker og Gjelsten hvert sitt Falcon 900-fly. Flyselskapet kjøpte ut Akers Falcon-maskinen fra 2007 som nå dekker flybehovet, mens Gjelstens Falcon EX-fly fra 2010 med nypris på rundt 250 millioner kroner nå er solgt.

Les mer om Gjelstens flyeventyr: 
Gjelsten kjøper luksusjet
Gjelstens elleville flykupp
- Ingen hurra-stemning i norsk privatflybransje  

Gjelstens Falcon 900 ble opprinnelig kjøpt inn med tanke på charteroppdrag på et tidspunkt dette markedet virket svært lukrativt. Det skulle ikke vare lenge. Finanskrisen førte til lavere utnyttelse av flyet enn forutsatt, og derfor ble det innledet et samarbeid med Aker om å dele på ett fly.

- Mitt private behov er helt begrenset og har ikke på noe tidspunt forsvart et eget fly. Behovet kan uansett kombiners med Akers behov.

Les også: - Charter ble en fiasko

Gjelsten erkjenner at flyet ble en kostbar historie både på drift og verditapet som ble realisert da flyet ble solgt.

- Flymarkedet for charter har vært dårlig helt siden finanskrisen i 2008. Det ble en krafitg nedtur like etter at flykontrakten ble underskrevet i mai 2008. Vi satt opp en struktur for charter med en bemanning på fire piloter fra Sundt Air. Markedet har ikke snudd til dags dato, sier Gjelsten.

Flyet ble forsøkt solgt i to år. Han ønsker ikke å gå ut med hvor mye Falcon 900-flyet til slutt ble solgt for.

- Verdifallet til flyet gjenspeiler utviklingen i markedet.

Tidligere i vår solgte Gjelsten yachten for å tilbringe mer tid på andre ting.

Les også: Solgte luksusbåt til Gjelsten  

 

Les mer på DN.no:

Har steget 14,2 prosent på et halvt år: Kraftig prisstigning for disse boligene i juni  

Get Inspired-gründer Silje Landevåg (31) nyter godt av at nordmenn handler stadig mer fra sportsbutikker på nett: I år vil hun omsette for 115 millioner  

John Fredriksens Seadrill vurder å flytte hovedkvarteret fra London etter brexit: - Byen er dyr og vi har alternativer  

Rema-sjef Ole Robert Reitan sier Rema ­taper én milliard kroner årlig på at de får dårligere betingelser enn Norgesgruppen: – Vi blir angrepet fra alle kanter dnPlus (DN+)

Her er mastergradene som gir jobb. Og det er en overraskende gruppe som er på lønnstoppen: De sikre mastergradene dnPlus  (DN+)

Anbefalt av DNtv:

Alpine helvetesuker
Se de norske alpinstjernene tynes for å bli best i verden
04:42
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Offshore-lønninger og Statoil-kritikk. Konkurransedirektørens bank-bekymring. Og om sannsynligheten for et nytt rentekutt.

Brexit-spesial:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.