Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Spar og kjededirektør Ole Christian Fjeldheim tar opp kampen med utfordrerne på nett. Varene skal plukkes i butikkene.
Foto: Gunnar Blöndal
Spar og kjededirektør Ole Christian Fjeldheim tar opp kampen med utfordrerne på nett. Varene skal plukkes i butikkene. Foto: Gunnar Blöndal les mer

Handel

Fra handlenett til netthandel

Norgesgruppens Spar-kjede blir landets andre daglig­varekjede som tar opp kampen om dagligvarer på nettet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Vi har så langt testet ut netthandel i en pilot, men nå går vi stegvis ut mot kundene, sier Spars kjededirektør Ole Christian Fjeldheim.

Startskuddet går i Oslo første uken i september, og så følger Ålesund senere i måneden.

– Vi sjekker tilslaget i markedet før vi gjør full utrulling.

Fjeldheim tror flere av de etablerte kjedene vil etablere nettsatsinger i tiden som kommer.

Avventende bransje

DN meldte i juni at Meny etablerer seg på nett, men så langt har de andre kjedene vært avventende.

Til nå er det rendyrkede nettbutikker og nisjepregede matkasseleverandører som har gått i front. Hverken Coop eller Rema har i dag nettbutikk i kjedenes egen regi.

– Etterhvert som flere kjeder kommer på nett, vil de fleste komme etter. Kjedene må ta stilling til om de vil ha en del av dette markedet eller ikke.

Dårlig butikk

Dagligvarer på nett har så langt vist seg å være lite lønnsomt. Spar har laget flere scenario på mulig inntjening.

– Tjene penger fra dag én er det ingen som gjør. Man må heller se på denne kanalen som en del av forretningsmodellen.

Spar-sjefen viser frem hvordan oppskrifter og handlelister skaleres opp og ned etter hvor mange som er ventet til middag. I neste fase tror han på mer personifiserte nettbutikker tilpasset kunden.

Kjedene utfordres

Dagligvareekspert Sigmund Festøy mener vi nå ser en historisk ny dynamikk i dagligvaremarkedet der mindre aktører utfordrer de etablerte kjedene til å kaste seg rundt.

– Situasjonen medfører en stor usikkerhet og mange mulige veivalg for kjedene. Det nye er at kolonial.no og marked.no, som begge kommer utenfra, har satt fart i markedet, sier partneren i konsulentselskapet Plot.

Kjedenes inntreden tror han fører til mindre aggressiv satsing for dagligvarer på nettet.

– Med en gang en av de eksisterende grupperingene går inn, vil tyngden i satsingen gå ned. Investeringslysten dempes. De eksisterende aktørene har mer å tjene på å redusere tempo i utviklingen, mens utfordrerne ikke har den samme tiden, sier Festøy og tilføyer at netthandel vil bli mer som en tilleggstjeneste for de etablerte kjedene.

Fjerner uro

– Nå fjernes noe av uroen med at kjedene ikke er på nett. Det gjenstår fortsatt å se hvor hardt de pusher det.

For å kunne matche lavpriskjedene på pris, må det store volumer og et betydelig kundegrunnlag til for å overleve i lengden. 12. august ble det kjent at Rema kjøper seg inn med ti prosent i kometen Kolonial.no.

– Kolonial.no har lagt seg på en strategi der de har vært aggressive på priser og har valgt side med Rema. Det har de vært nødt å gjøre, for de må ha kapitalbetingelsene og volumrabattene på plass. For Remas del bidrar Kolonial med volum og en eierandel på ti prosent betyr begrenset risiko, påpeker Festøy.

Lærer underveis

Spar-sjef Fjeldheim påpeker at Meny og Spar ikke har noen felles strategi utover å ha utviklet en felles it løsning.

– Vi har en strategi om å lære underveis. Netthandel er kommet for å bli, og vi skal være med.

Spar vil i første omgang betjene nettbutikken fra butikken på Kjelsås.

Meny har åpnet med nettsalg ut fra Bryn, Vollebekk og Vøyenenga og vil trappe gradvis opp.

- Anbefalt fra DNtv:

Offensiv vekstplan i Oslo

Oslo: Spar har vært en av vekstvinnerne i dagligvare­markedet, og nå planlegges det flere butikker blant annet i Oslo.

I likhet med lavpriskjedene, har Spar en offensiv etableringsstrategi for fysiske butikker i Oslo-området. Netthandel inngår som en del av vekststrategien.

– I Oslo er det potensial for flere butikker. Med få butikker i Oslo-regionen vil netthandel sørge for at vi får ett større markedsgrunnlag og bidra til en bedre posisjon i Oslo. Siden vi fra før av har få butikker i dette området, blir det lite kannibalisering, og vi har alt å vinne, sier kjededirektør Ole Christian Fjeldheim.

Norgesgruppens lokale supermarkedkjede med betjente ferskvaredisker har planer om nettotilvekst på fem til ti butikker i året.

Les hele avisen

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør