Konsernsjef Kenneth Hamnes i Arcus-Gruppen står i produksjonshallen i selskapets anlegg på Gjelleråsen i Nittedal. Ulike typer akevitter produseres på løpende bånd.

– På brennevin gjør vi det godt i samtlige markeder vi har i Norden, sier Hamnes.

I første halvår produserte Arcus 8,4 millioner liter vin og brennevin i selskapets anlegg på Gjelleråsen. Det er en økning på 37,7 prosent. Det er et tradisjonelt brennevinsprodukt som øker omsetningen.

– Det er særlig akevitten som går unna, sier Hamnes.

Konsernet økte akevittomsetningen i første halvår med ni prosent i Sverige, fire prosent i Finland, tre prosent i Danmark og to prosent i Norge, sammenlignet med tilsvarende periode ifjor.

– Siden juni 2015 har vi tatt markedsandeler i akevittkategorien, sier Hamnes, som har sittet i sjefsstolen i ett år og kom fra jobben som sjef i snacksprodusenten Maarud.

– Det er jo morsomt å komme fra et førsteklasses potetprodukt til et annet, sier Hamnes.

«Mer og mer relevant»

Hamnes understreker at kombinasjon av lansering av nye akevitter samt holdningsendringer til produktet er hovedårsaken til salgsøkningen.

– For en del år siden var akevitten nedfrosset i fryseren og ble brukt som en shot – særlig ved juletider. I dag brukes akevitten til mat, som avec og nå også som bestanddeler i drinker. Nå skal vi ta opp kampen med gin og tonic, sier Hamnes og smiler lurt.

Han viser til Arcus’ nye Lysholms akevittprodukt, No52.

– Vi kaller den for cocktail-akevitten. Den er utmerket til å blande i drinker. Responsen har vært god, spesielt i barmiljøene.

Nå er det nye akevittproduktet tilgjengelig i 21 butikker.

– Trenden er god, det tallet vil øke betydelig i løpet av andre halvår, sier Hamnes.

Øker produksjonen

Ifjor flyttet Arcus produksjonen av det danske brennevinsikonet Gammel Dansk fra Danmark til konsernets hovedanlegg i Norge utenfor Oslo.

Også Aalborg Akvavit og Malteserkreuz ble med på flyttelasset til Nittedal.

– Vi har en strategi å utnytte kapasiteten her, sier Hamnes.

– Hvor stor produksjonskapasitet har anlegget her?

– Det har jeg spurt fabrikksjefen også om, og da får mellom 10 til 15 forskjellige svar. Det er så mange faktorer, fra produktmikser til linjehastigheter. Uansett har vi fortsatt god kapasitet til å vokse videre.

– Hva blir det neste?

– Vi jobber på alle fronter og har både skumle og spennende planer for å øke produksjonsvolumet.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.