Salget av Apollos Exclusive-segment har økt med over 20 prosent sammenlignet med ifjor.

Exclusive-segmentet rommer alt fra unike boutique-hotell til store luksusresorts. Fellesnevneren er at alle har minst fem stjerner og høy kundetilfredshet.

- Vi reiser mer enn aldri før, og luksusferier er ikke lenger forbeholdt de rike, sier Beatriz Rivera, PR- og kommunikasjonsansvarlig i Apollo.

Men hun stiller selv spørsmålet: - Har nordmenn blitt Europas mest snobbete turister? Absolutt ikke, sier hun.

I stedet handler det om kvalitet - om å unne seg det lille ekstra, tror Rivera.

- Vi har blitt mer kvalitetsbevisste enn prisbevisste når det gjelder ferier. For majoriteten av oss er ferien årets høydepunkt, og da stiller vi naturligvis også høye krav. Den moderne charterturisten vil ha fleksibilitet og frihet til å velge selv, en behagelig flyreise og ikke minst bo godt, om ikke bedre enn vi gjør hjemme, sier hun.

Apollos Exclusive-hoteller finnes blant annet i Thailand, Dubai, på Kanariøyene og Hellas, og omfatter blant annet luksushotellet Atlantis the Palm i Dubai.

- Vi ser at hotellet har fått en like viktig rolle som reisemålet i seg selv. For mange har hotellet blitt «det nye reisemålet». Og så vil vi jo gjerne vise at vi ikke bare har sett unike reisemål og hatt unike opplevelser, men at vi også har reist og bodd eksklusivt, sier Beatriz Rivera.

Forventer det lille ekstra på hotellet

Ving og Star Tour bekrefter at nordmenn er blitt mer kvalitetsbevisste - og mer opptatt av luksus.

- Vi har det fint hjemme, og vi vil ikke ha det mindre fint i ferien, sier Tonje Løkaas Fossum, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Ving Norge.

Trendene de ser via spørreundersøkelser viser også at nordmenn er mer opptatt av hotell enn tidligere.

Fasilitetene som for noen år siden ble ansett som luksuriøse har i dag blitt noe vi forventer å finne på hotellet.

- Mange hoteller har dermed gått lenger og tilbyr nå egne putemenyer hvor du selv velger akkurat den typen pute du vil ha ved innsjekking. Noen tilbyr rød løper-service og egen butler ved bassenget. Andre eksklusive fasiliteter som royalleiligheter, spafasiliteter, swim out og kvalitet på madrasser har også blitt viktigere, sier Løkaas Fossum.

De siste fem årene har Ving Norge sett en økning i 4+ og 5-stjerners boalternativ på 10 prosent, og nå velger over 60 prosent av deres reisende å bo på fire og femstjerners hotell.

Vanlige pakketurer er ikke lenger «godt nok», ifølge trendanalytiker.
Vanlige pakketurer er ikke lenger «godt nok», ifølge trendanalytiker. (Foto: Colourbox)
 

I sommer har reiseselskapet hatt en økning på 49 prosent på såkalt swim out (direkte utgang fra leilighet/rom til eget eller delt basseng). Også luksusreiser med rutefly ser Ving Norge en klar økning på:

I sommer hadde de en vekst til Mauritius og Maldivene på 16 prosent, og forrige vinter var veksten på 26 prosent til disse to reisemålene. I tillegg har de hatt en økning på cruise på hele 149 prosent det siste året.

- Vanlige pakketurer er ikke «godt nok»

Kommunikasjonsansvarlig Nora Aspengren i Star Tour sier til DN at stadig flere av deres reisende kjøper luksustillegg, i tillegg til grunnpakken.

- De vil ha eksklusive rom, private basseng, og kanskje 24-timers roomservice. Vi merker helt klart at vanlige folk unner seg mer luksus på ferie, at de «kjøper seg opp», sier hun.

Trendanalytiker Ståle Økland er ikke overrasket over endringen i nordmenns ferievaner:

- Vi har fått en velstandsvekst, noe som innebærer at flere har råd til å unne seg litt luksus på ferie. Samtidig ser vi mer og mer at vanlige pakketurer til Syden ikke er «godt nok». Det er lenge siden luksus var belagt med skam, i dag deler vi heller ferielykken på sosiale medier og er opptatt av å skille oss ut. Det handler om velstand og individualisering, sier han.

Når reiseselskapene tilbyr luksusgoder som «det lille ekstra», foregår det dessuten i trygge rammer, påpeker han.

- Vi vil gjøre noe som ikke «alle andre» gjør, men gjerne i trygge rammer. Ved å kjøpe litt tilleggsgoder, skiller vi oss likevel ut, selv om vi reiser med et charterselskap, sier han.

Økland er heller ikke overrasket over at reiseselskapene satser stadig mer på å skreddersy individuelle pakker for folk:

- I dag kan jo alle kjøpe en flyreise og bestille et hotell på nett, det trenger man ikke et reisebyrå for å få hjelp til. For å følge med i tiden må de tilby noe mer, som for eksempel skreddersydde pakker som ikke er så lett å sette sammen selv, sier trendanalytikeren.

Les også: - Nøyer oss ikke lenger med plaststol og «husets vin»

 

Følg markedene med DN Investor

Hør DNs podcast «Finansredaksjonen» om septemberskrekken: Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank forklarer hvorfor aksjemarkedet gjør det så dårlig i september.

Anbefalt av DNtv:

Derfor smaker vann forskjellig
Vann smaker ikke bare vann. Her forklares hvorfor vann smaker forskjellig. På smak.no kan du lese den store mineralvann testen og se hvilket mineralvann som er best.
01:18
Publisert:

Flest stemmer betyr ikke automatisk seier: Det amerikanske valgsystemet kort forklart
Bli klok på det amerikanske valgsystemet her.
01:24
Publisert:

DNB-sjefens spesielle hobby
- Det er noe mer enn å skyte på en pappskive som står stille, sier Geir Herdal, fagansvarlig for Instore og merkevare i DNB.
02:12
Publisert:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.