– Samme regler må gjelde for alle.

Heike Birlenbach, salgssjef for Europa i flyselskapet Lufthansa, er frustrert etter en nyhet som ramlet fra himmelen denne uken.

Flyplassen ved Lufthansas hovedbase i Frankfurt har ønsket irske Ryanair velkommen. Samtidig ble det kjent at flyplassen søker myndighetene om lov til å gi det irske lavprisselskapet store rabatter på start- og landingsavgifter i en oppstartsfase. Rabattene kan tilsvare over halvparten av avgiftsnivået.

Lufthansa protesterer kraftig på at flyplassen vil gi rabatter til Ryanair, og ikke til den største kunden – nemlig Lufthansa selv. Nå blir saken et politisk anliggende.

– Vi ønsker konkurranse velkommen. I denne saken reagerer vi på manglende åpenhet og at én aktør skal få spesielle fordeler i en svært hard konkurranse. Vi vil ta det opp i diskusjoner med de lokale transportmyndighetene, sier Birlenbach.

Delstatsregjeringen i delstaten Hessen har ansvaret for saken.

Indirekte handler saken også om at Lufthansa vil forsvare seg mot en aggressiv konkurrent med betydelig lavere kostnadsnivå.

Rabatter i Oslo

Birlenbach dro tidligere i uken fra hovedkontoret i Frankfurt til Oslo, og hun har fått med seg at Ryanair har startet flyvninger til og fra Oslo Lufthavn etter at Moss lufthavn Rygge la ned i oktober.

Kampen for Rygge (DN+): Lørdag tar det siste flyet av fra Rygge. Men allerede 1. april neste år kan flyplassen bli gjenåpnet. dnPlus

I Norge har flyplassene allerede mulighet til å gi et flyselskap rabatt i en oppstartsfase inntil tre år hvis det åpner en ny destinasjon. Det er samme regelverk Lufthansa vil hindre i Tyskland for å beskytte etablerte aktører.

– Hvorfor er denne saken så viktig for Lufthansa?

– Fordi flyplassavgifter er en stor del av kostnadene våre. Det er viktig for å kunne drive lønnsomt, akkurat som personellkostnader og fornyelse av flyflåten er det, sier Birlenbach.

Toppsjef Carsten Spohr sa denne uken at Lufthansa vil kreve samme rabatter som Ryanair og at det anslagsvis kan spare selskapet for mellom 200 og 300 millioner euro (inntil 2,7 milliarder kroner) årlig.

På Moss lufthavn Rygge hadde Ryanair også en avtale om å få kompensert noen avgifter fra flyplassen etter at perioden med oppstartsrabatt var over, slik DN har omtalt tidligere. De konkrete avtalene har aldri blitt kjent.

– Burde alle flyplasser i Europa la være å gi slike rabatter?

– Det finnes ikke ett svar på det. Det kan ha en verdi å bygge opp etterspørsel til helt nye markeder. I Frankfurt er det mange flyselskaper som flyr til hele Europa, konkurransen er hard og tilgangen på avgangstider er begrenset. Det er ikke rettferdig hvis ett selskap får spesielle fordeler, sier Birlenbach.

Billigere billetter

Siden sent på 90-tallet har Ryanair fløyet til og fra Frankfurt Hahn-flyplassen, 120 kilometer vest for Frankfurt. Fra mars neste år starter flyvninger til og fra hovedflyplassen i Frankfurt, som er ett av de tre store knutepunktene i Europa, i tillegg til London og Paris. Destinasjonene ligger i Spania og Portugal.

Ryanairs kommersielle direktør David O’Brien sa i sommer til DN at satsingen i Tyskland kom på tross av en passasjeravgift som ble innført i 2010. I Norge har Ryanair trukket seg delvis ut etter innføring av en lignende avgift.

– Tyskland har over 80 millioner innbyggere, og økonomien er ikke avhengig av to eksportvarer: fisk og olje. Landet er nærmere feriedestinasjoner i Sør-Europa. Vi har holdt veksten i Tyskland nede som følge av avgiften. I mellomtiden er Lufthansa og Air Berlin blitt svekket. Nå kan vi angripe dem på deres egne knutepunkt, sa O’Brien.

Intervju med Ryanair-direktøren (DN+): – Kan flytte i løpet av en ettermiddag dnPlus

Prisene under press

Lufthansa har i en årrekke vært Europas største luftfartskonsern, målt etter antall passasjerer, men er i ferd med å bli forbigått av Ryanair i år. Det tyske selskapet har startet lavprisselskapet Eurowings og det kan utvide også på hovedflyplassene i Frankfurt og München.

 

– Vi kan ikke lukke øynene for konkurransen og må ha et kostnadsnivå som gjør at vi kan forsvare posisjonen i hjemmemarkedet, sier Birlenbach.

I fremtiden skjer det meste av veksten gjennom Eurowings og stordriftsfordelene begynner å bli store.

– Kostnadsnivået hos Eurowings skal reduseres med 25 prosent innen to år fra oppstart, sier Birlenbach.

I høst har Lufthansa redusert den planlagte veksten grunnet prispress i markedet.

– Store grupper fra Japan, Kina og USA har vært mer tilbakeholden med å reise til Europa grunnet terrorfrykten. I tillegg er aktiviteten innen noen sektorer svekket, blant annet i oljebransjen, sier hun.

Siste året har det lagt ned flyruter til Stavanger og Bergen, men åpner en ny ferierute fra Frankfurt til Tromsø i november.

 

Les også:

Ruster til ny kamp innenriks dnPlus  (DN+)

SAS kan vende Boeing ryggen dnPlus   (DN+)

Uber-sjefen: – Dette er åpenbart ikke et system som setter forbrukerens behov først  

Mener NHH svikter dnPlus (DN+)

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om innspurten på det amerikanske presidentvalget: Finansmarkedene frykter at Donald Trump skal vinne valget. For Oslo Børs kan Trump-seier føre til en dobbel smell.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!

Stem selv:

Hvem blir USAs neste president?
Hillary Clinton
Donald Trump
Poll Maker

Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.
 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DVNtv:

Militsen har våpentrening før presidentvalget i USA
De trener på hvordan de skal forsvare seg dersom det blir kaos etter presidentvalget på tirsdag. Denne militsgruppa i delstaten Georgia i USA heier på Donald Trump, men frykter at Hillary Clinton vinner som følge av valgjuks.
01:25
Publisert:
 

Svinger seg over Numedalslågen
Gasellen Høyt og Lavt er Skandinavias største klatrepark.
01:53
Publisert: