I tillegg blir det i forslaget til statsbudsjett for 2005 foreslått å bruke 180 millioner kroner i bompenger fra Oslopakke 1, og det er forutsatt at Oslo kommune vil yte 150 millioner kroner. Dette vil til sammen utgjøre 360,7 millioner kroner i 2005.

Opprinnelig var en Bjørvikatunnel kostnadsregnet til 2,8 milliarder kroner, men Samferdselsdepartementet foreslår i budsjettforslaget for 2005 at kostnadsrammen blir på 4,5 milliarder kroner.

Departementet går inn for anleggsstart våren eller sommeren 2005, under forutsetning av at Stortinget allerede er forelagt en endelig finansierings- og fremdriftsplan for prosjektet. Veitunnelen forutsetter brukerfinansiering, og nåværende bomring skal opprettholdes utover 2007/2008 dersom et nytt trafikantbetalingssystem ikke er etablert på dette tidspunkt.

Første etappe av prosjektet, som etter planen skal være ferdig i 2010, omfatter ny E18 i en vel 1.200 meter lang tunnel under Bjørvika og Bispevika mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen. 700 meter av tunnelen skal være senketunnel. I andre etappe – som forutsetter at første er ferdig – skal det bygges et nytt veisystem i området. Denne etappen skal etter planen være ferdig i 2012.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.