ACNielsen har innhentet tall fra 245 norske dagligvarebutikker. Undersøkelsen viser at fersk frukt og grønt står for 8,8 prosent av omsetningen, men får 6 prosent av butikkarealet å boltre seg på.

Les også: Én av tre kan unngå kreft

Langtidsholdbar mat står for 16 prosent av omsetningen, og legger beslag på hele 28,4 prosent av butikkhyllene, skriver Nationen.

Ferskmat får for liten plass
Ifølge prosjektleder Anne Bøhle Gjerset hos ACNielsen er hovedkonklusjonen av undersøkelsen at ferskmat får for liten plass i forhold til omsetningen. Annen fersk mat enn frukt og grønnsaker står for 18,5 prosent av omsetningen, men får bare 6,7 prosent av butikkarealene.

Det er første gang at noen har tallfestet hvor stor plass de ulike varegruppene får i butikkhyllene. Dermed finnes det ikke tall som viser hvordan utviklingen har vært opp gjennom årene.

-Gi større plass til frukt og grønt
– Ut fra et ernæringsmessig synspunkt vil jeg oppfordre butikkjedene til å gi frukt og grønt større plass i butikkene, sier divisjonsdirektør Knut Inge Klepp i Sosial- og helsedirektoratet.

Han er ikke i tvil om at det er sammenheng mellom plassering og omsetning. Norske matvaner blir dermed sunnere hvis butikkene gir mer plass og oppmerksomhet til frukt og grønt, mener Klepp.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.