Regjeringen vil sikre fortsatt konkurranse i kampflyprosjektet. Det skal stadig være tre kandidater, selv om det i desember kan bli inngått en tettere avtale med den ene produsenten, amerikanske Lockheed Martin.

Statssekretær Espen Barth Eide i Forsvarsdepartementet bekrefter at regjeringen legger stor vekt på konkurranse mellom flere mulige leverandører.

Dersom det blir inngått en såkalt MoU (Memorandum of Understanding) med Lockheed Martin i løpet måneden, vil det tatt skritt for å holde de andre med i feltet. Denne avtalen knytter Norge tettere til utvikling og produksjon av Joint Strike Fighter enn den som er i dag, og alt tyder på at den blir undertegnet innen jul.

– Vi mener at konkurranse er bra. Derfor vil vi komme med kompenserende tiltak overfor Eurofighter og Gripen for å vise at vi mener alvor når vi sier at det stadig skal være tre kandidater, sier Barth Eide til NTB.

Hos Gripen International blir uttalelsen til den norske statssekretæren tatt som et bevis på at Jas Gripen endelig er likestilt med de andre to konkurrentene.

Ingen detaljer ennå
Barth Eide vil foreløpig ikke være mer konkret om hva slags tiltak han har i tankene. Men det er ikke snakk om å betale en deltakeravgift på flere hundre millioner kroner for å få være med i utviklingen av en framtidig modell av Jas Gripen som kan være aktuell for Norge. Her skiller det svenske prosjektet seg klart fra det amerikanske JSF.

Det svenske Saab-konsernet, som produserer flyet, er svært interessert i å selge til Luftforsvaret. Selskapet kom sent med i kappløpet, og ble først en seriøs utfordrer til de to store etter regjeringsskiftet i Norge i oktober 2005. Da tok Forsvarsdepartementet kontakt for å få bredere konkurranse.

Den tredje konkurrenten er det europeiske fellesprosjektet Eurofighter, som Tyskland, Italia, Spania og Storbritannia står bak. Dette flyet er i produksjon, men den versjonen Norge eventuelt skal kjøpe, er bare på tegnebrettet. Regjeringen og norsk forsvarsindustri har bidratt med rundt 150 millioner hver til dette prosjektet, men flere kontrakter er til gjengjeld plassert i Norge.

 Jubel hos Jas
Uttalelsen til statssekretær Barth Eide blir mottatt med stor entusiasme hos Gripen International, som har hovedsete i Linköping sør for Stockholm. Til nyhetsbyrået TT sier direktør Owe Wagermark at den er rene julepresangen.

Den svenske produsenten ser Norge som et springbrett for å komme seg inn på det europeiske kampflymarkedet. I dag lider Jas Gripen av så få land har valgt svensk. Det er bare Sør-Afrika, Tsjekkia og Østerrike som har kjøpt eller leid fløyet, av disse er bare Tsjekkia medlem av NATO.

Wagermark har merket seg at Barth Eide ikke går nærmere inn på hva «kompenserende tiltak» kan være. Men bare uttalelsen i seg selv har verdi for svenskene.

– Det er uansett et stort positivt skritt for oss at den norske regjering kjører et åpent løp, sier han. Gripen International mener dessuten å se en lysning i Danmark, som også er i markedet for nye kampfly. Likevel er det en utbredt oppfatning i militære kretser at Norge, Danmark og Nederland bør og vil velge samme fly og at det blir JSF.

Men Wagermark viser til at både norsk og dansk forsvarsindustri lenge har vært misfornøyd med amerikanernes vilje til å plassere kontrakter i de to landene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.