Klagene hagler mot veistandarden i Norge. Og de norske veiprosjektene finansieres til skyhøye renter.

Samtidig får tyskerne låne norske oljepenger, til blant annet veibygging, til en rente som for tiden ligger på 1,8 prosent over en tiårs periode, skriver tu.no

Tyske myndigheter har pøst ut astronomiske summer på veibygging etter at Berlin-muren falt i 1989, og Tyskland dekkes nå av et nettverk av 13 000 kilometer motorveier i alle retninger.

En betydelig del av finansieringen kommer ifølge tu.no fra norske oljepenger. Ved utgangen av av tredje kvartal har Statens Pensjonsfond - utland (Oljefondet) lånt den tyske stat 61 milliarder kroner.

- Ikke vår sak
Kommunikasjonsrådgiver i Norges Bank/Oljefondet, Øystein Sjølie, opplyser til Teknisk Ukeblad at de 61 milliardene som den tyske stat har lånt hittil i år ikke er øremerket.

– Hva tyskerne bruker pengene til, er ikke vår sak, sier Sjølie.

Professor i økonomi ved Tallinn University of Technology, norske Erik S. Reinert, mener det ikke er tvil om at de tyske statsobligasjonene Oljefondet kjøper fra Tyskland blant annet brukes til å finansiere statlige utgifter som inkluderer vei og jernbane.

- Noen må gå i bresjen
Reinert mener det nå er på tide at noen setter søkelyset på hvordan den norske oljeformuen forvaltes.

– Noen må gå i bresjen i Norge for å snu den økonomiske forståelsen som råder i universitetsmiljøet på Blindern og i Finansdepartementet. Vi må dreie oss mer mot den kontinental-europeiske forståelsen for infrastrukturøkonomi. Det er på tide, sier Reinert til Teknisk Ukeblad.

Han mener at Norge kan lære mye av Kina når det gjelder å ta lærdom av den gamle kontinental-europeiske skolen.

– Kineserne har plukket opp denne økonomiske teorien både når det gjelder næringspolitikk og bygging av infrastruktur. På dette feltet gjør de alt rett.

Les også: Her klager folk mest på veistandarden

OECD vil ha dyrere bilbruk i Norge
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.