Det utgjør rundt 12,5 prosent av sykehusets pasienter.

Flertallet av pasientene som opplevde at sykehuset brøt fristen for behandlingsstart, fikk tilbud om behandling ved sykehuset etter fristen, skriver OUS i en pressemelding.

– Antallet fristbrudd reflekterer nok sykehusets rolle som det desidert største behandlingsmiljøet i Norge. Vi hadde om lag 1,2 millioner pasientmøter i 2011, sier Bjørn Erikstein, administrerende direktør ved OUS.

Han mener at antallet brudd på behandlingsfristen verken er bedre eller dårligere enn ved andre sykehus, og understreker at sykehusets mål er null fristbrudd.

– Vi satte allerede i 2011 i gang tiltak for å redusere antall fristbrudd. Ventetider og fristbrudd var og er tema på hvert eneste oppfølgingsmøte jeg har med klinikklederne. Sykehusets mål er null fristbrudd. Så må vi se hvor raskt vi klarer å nærme oss dette målet, sier Erikstein.

244 pasienter som opplevde brudd på ventelistegarantien, kontaktet Helfo for å få bistand. Av disse klarte OUS å få plass til 228 i sitt eget behandlingstilbud mens 16 pasienter fikk tilbud fra andre sykehus. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.