Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF ble onsdag enige om å forplikte seg til å være med på et spleiselag om en ny T-bane mellom Majorstuen i Oslo sentrum og Fornebu dersom det blir borgerlig flertall etter valget til høsten.

- Bygging av Fornebubanen vil bety at vi rydder opp i kø, kork og kaos, sier T-banekameratenes statsministerkandidat, Høyre-leder Erna Solberg.

Hun sier at løftet er et bidrag til et av de viktigste prosjektene for bygging av nye boliger i hovedstadsregionen.

12 minutter

Fornebubanen er en planlagt strekning på 8,3 km med såkalt metrostandard mellom Fornebu og Majorstuen. Underveis blir det tre stasjoner på Fornebulandet og egne stasjoner på Lysaker, Vækerø og Skøyen.

Reisetiden vil bli 12 minutter fra Fornebu til Majorstuen. Det blir opp til to avganger i kvarteret med tog som pendler gjennom Oslo sentrum.

De fire borgerlige partiene vil ha med bygging av banen i sine merknader under den kommende behandlingen i Stortinget av Nasjonal transportplan (NTP).

Bompenge-bom

Frp-leder Siv Jensen sier at den borgerlige T-banepakken ikke betyr det samme som borgerlig enighet om resten av NTP.

- Det er ikke realistisk at de fire borgerlige partiene stemmer samlet om hele planen, rett og slett fordi vi er grunnleggende uenige i synet på bompengefinansiering. Frp er alene om å ville finansiere veier uten bompenger, sier hun til NRK.

Symbolsak

KrF-leder Knut Arild Hareide kaller den borgerlige enigheten om Fornebu-bane for en symbolsak, men ikke desto mindre viktig:

- Fornebubanen vil legge til rette for rask og klimavennlig kollektivtransport til et stort bo-, nærings- og utviklingsområde. Den vil bidra til å lette de store trafikkutfordringene i Oslo, sier Hareide – som også er leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Miljøløfte

Venstre-leder Trine Skei Grande er spesielt glad for at det første felles borgerlige valgløftet er en miljøsak.

- Venstre er veldig glad for at det nå er enighet om et så viktig miljø- og samferdselsprosjekt som Fornebubanen. Den vil bedre fremkommeligheten til folk, bidra til næringsutvikling, minske presset på boligmarkedet og ikke minst gi klimagevinst fordi trafikken på vei reduseres, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.