– Regjeringen bør vurdere å gi Vin­­monopolet retten til å selge taxfreevarene. Selvfølgelig fortsatt avgiftsfritt. Det vil bidra med inntekter til Avinor og dessuten styrke Vinmonopolets stilling, sier Arbeiderpartiets helsepolitiske talsmann Torgeir Micaelsen.

Han får entusiastisk støtte fra KrFs parlamentariske leder Hans Olav Syversen.

– Dette har vi ment lenge. Vi vurderer nå å fremme et konkret forslag i Stortinget om å gi Vinmonopolet rollen, sier Syversen til Dagens Næringsliv.

Aps talsmann ser riktignok saken på noe sikt. Micaelsen mener dagens inngåtte kontrakter må respekteres, og at det er ved neste anbudsrunde for eksempel om salg på flyplassene at Vinmonopolet bør ha jobben.

Vinmonopolet oppgir at selskapet hittil ikke har deltatt i anbudskonkurransene om å få drive taxfreesalg på norske flyplasser.

– Nei, det har vi ikke fått anledning til, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen.

Såvidt han kjenner til, fikk Travel Retail Norway AS, dagens taxfreeoperatør på Gardermoen, i 2012 utvidet avtalen om å få drive salget helt ut 2021 – uten anbudskonkurranse.

Avinor-direktør Egil Thompson sier det var nødvendig å forlenge avtalen med Travel Retail, på grunn av den store utbyggingen av hovedflyplassen og tilsvarende investeringsbehov.

– Vi vurderte at utvidelsen uten anbudsrunde var i samsvar med kontrakten og ikke i strid med anbudsreglene, sier han.

Store penger

Regjeringens forslag om å øke taxfreekvoten med 1,5 liter vin eller øl for dem som ikke kjøper tobakk, har vakt debatt. Kritikerne frykter blant annet at Vinmonopolet «strupes» av mer taxfree (DN fredag), at samlet alkoholkonsum vil øke og at staten vil tape store avgifts­inntekter (DN fredag).

Uansett handler det om store beløp. Selskapet Travel Retail – som dominerer taxfree-handelen på de store norske flyplassene – hadde i siste offentliggjorte regnskapsår dobbelt så stort overskudd som Vinmonopolet.

I 2012 hadde Travel Retail driftsinntekter på 4,1 milliarder kroner og et årsresultat etter skatt på 237 millioner kroner. 229 millioner ble avsatt til utbytte til eierne, derav halvparten til tyske Gebr. Heinemann SE & Co KE, som driver salg på en rekke europeiske flyplasser.

Vinmonopolet hadde til sammenligning driftsinntekter på 11,9 milliarder kroner og et årsresultat på 120 mill. kroner for 2012.

Les også: Taxfree-milliardær skeptisk til at Vinmonopolet vil lage bedre taxfree: - Det krever forretningsteft. Vi er gode kremmere, vi

Statens penger

Siv Jensens Finansdepartement anslår «på usikkert grunnlag» at økt taxfreekvote vil redusere statens avgiftsinntekt med 100 millioner kroner.

Vinmonopolet mener inn­tekts­­­tapet kan bli langt større.

– Jeg tror Finansdepartementet undervurderer hvor populært dette vil bli. Provenytapet ser ut til å kunne bli flere hundre millioner kroner, mener Vinmonopolets toppsjef Kai G. Henriksen.

Polet har selv kalkulert effekt av økte kvoter på flyplass- og fergesalg og i grensehandel, Også her er det betydelig usikkerhet. Men forutsatt at 75 prosent av dem som tidligere kjøpte svakvin, kjøper 50 prosent mer, tror man statens inntektstap kan havne på rundt 390 mill. kroner. Av denne summen er 250 mill. kroner i tapt alkoholavgift, forøvrig mindre momsinntekt og mindre skatt- og overskuddsandel fra Vinmonopolet selv.

Dersom totalt vinkonsum ikke øker, mener selskapet statens inntektstap kan bli det dobbelte.

Økt taxfreesalg har imidlertid også en plusside for staten – nærmere bestemt for den helstatlige flyplass-driveren Avinor. Kommersielle inntekter – flyplassalg og parkering – står for halvparten, eller nær fem milliarder, av Avinors totale inntekter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.