DN skrev i helgen om milliardkostnadene for utbygging av Gardermoen, som delvis skal finansieres med økt alkoholsalg på duty free-butikkene. Saken får nestleder i Sp og tidligere statsråd Ola Borten Moe til å reagere kraftig.

- Det er uomtvistelig det norske fellesskapet som betaler for avgiftsfritaket og andre goder en monopolist som Avinor nyter godt av. Jeg mener personlig at en sak som dette bidrar til å sette hele ordningen i spill, sier Borten Moe til DN.

I tillegg til å være kritisk til alkoholsalg som finansieringskilde for flyplassene, stiller han spørsmål ved samfunnsøkonomien i duty free-ordningen.

 - Flyreiser er ikke akkurat klimavennlig. Da er det besynderlig at vi skal subsidiere flyreisende med avgiftsfritak på varer som vi i tillegg blir syke av, som i sin tur gjør at norsk helsevesen får en ekstraregning. Dessuten gjør ordningen svært rike mennesker enda rikere: Her er det et tysk selskap som er monopolist, og det er ikke akkurat dårlig butikk for dem, sier Borten Moe.

- Debatten vil bli større

Helsepolitisk talsmann Torgeir Micaelsen i Ap mener Borten Moe har flere gode poenger.

- Alkoholsalg finansierer de facto flyplassdrift og utbygging, og det er unektelig en pussig finansieringsform. Hvis vi skulle konstruert inntektssystemet til norske flyplasser på nytt, hadde vi ikke laget systemet vi har i dag. Ordningen er ikke uproblematisk, og jeg synes det er helt vanvittig hvordan regjeringen legger opp til betydelig større alkoholkvoter, sier Micaelsen.

Han understreker likevel at Ap ikke vil avvikle duty free-ordningen. Partiet ønsker heller at Vinmonopolet overtar driftsansvaret ved flyplassene.

 - Det ville bidratt til mer edruelig salgspraksis, sier Micaelsen.

KrF fremmet i juni det samme forslaget. På partiets landsmøte ifjor var også forslaget om avvikling oppe, uten at det fikk gjennomslag. Stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad mener det er uheldig at alkoholsalg er så viktig for driften av flyplassene.

- At man nå kan ta med seg seks flasker vin bidrar dessuten til en utvanning av ordningen. Det vil føre til at debatten om avvikling kommer til å bli større i KrF, sier Ropstad til DN.

- Duty free er som monarkiet

Under Venstres landsmøte i april var stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn (V) del av et betydelig mindretall som tapte en avstemming om å fjerne ordningen.

- At Borten Moe nå åpner for avvikling er interessant. Mange ser et paradoks i at avgiftsfrie varer er så tilgjengelig. Det må vel sies å være i strid med alminnelig norsk alkoholpolitikk, sier Rotevatn.

Han tror ikke en avvikling ville ført til at nordmenn kjøpte tilsvarende alkoholmengder i utlandet.

- Uten duty free-ordningen ville man tatt med mindre, tror jeg. Folk flest ville ikke orket å ta med seg like mye på en lang flytur, sier Rotevatn.

I motsetning til Borten Moe, Ropstad og Micaelsen ser ikke Rotevatn problemer ved at flyplassene finansieres med alkoholsalg. Han ser heller ikke poenget med å overføre driften av utsalgene til Vinmonopolet. Rotevatn mener diskusjonen om duty free-ordningen bør handle om alkoholpolitikk og miljøhensyn, og viser til at ordningen er med på å vri trafikk over til fly fra for eksempel tog.

- Noen sa en gang at taxfree er som monarkiet: De fleste skjønner det er prinsipielt rart, men det er jo veldig hyggelig likevel. Avskaffelse er ikke noe man gjør seg populær med, sier Rotevatn.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.