- Nye fly tåler mer aske, og flyselskapene kan velge å fly under forhold som førte til kanselleringer i 2010, sier Jan-Gunnar Pedersen som er leder for underveistjenesten i Avinor til NRK.

Askeskyen som steg til værs da vulkanen under Eyjafjallajökull hadde utbrudd, og som blåste innover fastlandet for fire år siden, kostet europeiske flyselskaper 6,3 milliarder kroner. Ordet askefast ble et nytt begrep om alle passasjerene som ikke kom seg noen steder i seks dager på grunn av stengt luftrom.

Nå frykter flyselskapene et nytt utbrudd på sagaøya, og at en ny askesky kan lamme flytrafikken igjen etter seismiske bevegelser under vulkanen Bardarbunga.

Torsdag hevet islandske meteorologer farenivået for utbrudd til nest høyeste nivå - oransje. Foreløpig er det imidlertid ingenting som tyder på at et utbrudd er i gang.

- Det er ingen tegn til utbrudd nå, men vi kan ikke utelukke at den pågående aktiviteten vil føre til et eksplosivt utbrudd under isbreens overflate, hvilket kan lede til jøkulhlaup og askeutslipp, opplyser Islands meteorologiske institutt.

Jan-Gunnar Pedersen påpeker at det fortsatt er farlig å fly i områder med mye aske, men sier luftfartsbransjen er bedre forberedt i dag på å håndtere en slik situasjon.

- Nå vil det normalt ikke legges opp til at man stenger luftrom med aske, sier han.

 

Les også:
- Nye fly tåler mer aske  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.