Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet har ingen eksakt statistikk på hvor mange mennesker det vil være mulig å ha arbeidende i Oslo når prosjekter som Inter City og Fornebubanen er på plass.

Etter planen skal det skje i løpet av år 2030.

Han er derimot klar på hva følgene vil bli dersom prosjektene uteblir.

- Konsekvensene vil være at det blir problematisk å komme seg på togene fordi de blir fulle. Vi ser jo at befolkningsveksten kommer, det blir flere mennesker og flere som pendler. Jo lenger vi venter med dette og senere det kommer i gang, dess større utfordringer får vi, sier Hoksrud til DN.

- Hva er worst case-scenario?

- «Worst case»-scenario er at de store, tunge prosjektene nå blir forsinket. Vi har ikke tid å miste, vi må bare komme i gang og sørge for at det er fullt trøkk. Det er det aller viktigste. Jeg ser ikke noe worst case, jeg ser bare at dette skal vi lykkes med.

LES OGSÅ: Skyver på InterCity-satsing

Borgerlig spleiselag for T-bane til Fornebu  

Ikke optimalt

Tirsdag holdt statssekretæren innlegget «Byene vokser. Flere folk på vei» under OBOS boligkonferanse i Oslo.

Han påpekte da hvor viktig bypolitikk er for utviklingen av kollektivtransport.

- Det føles som alle bygningene i Oslo er kastet i været og falt ned der de falt ned. Det skaper noen utfordringer at husene har dettet ned der de har dettet ned. Det koster mye når jobben ikke ble gjort da vi bygde bygningene, uttalte Hokksrud og trakk sammenligninger til de rette gatene i utenlandske storbyer.

- Tar folk hensyn til at det er fullt i byen før de flytter inn?

- Flere og flere er opptatt av kollektivtilbudet, og hvordan dette er i området de ønsker å kjøpe bolig i. Det viser at man tenker over hvor lang tid det tar å komme seg til jobben.

Slipper å flytte

Med utbyggingen av Inter City vil det bli mulig å pendle til Oslo fra Vestfold og Østfold, hevder han.

- Du slipper å flytte til Oslo eller området rundt hvor kapasiteten er sprengt og prisene skyhøye. Det er det dette handler om, muligheten til å sørge for at folk kan bo lenger unna, og likevel komme seg raskt og effektivt til hovedstaden.

Bor du langt unna Oslo, betyr det at du må fortsette å kjøre på veien gjennom byen dersom ikke Inter City bygges ut.

- Der er det kork og kaos allerede. Kapasiteten er sprengt. Vi har planer om å bygge ut også denne veien, men selv med 40 milliarder kroner får vi bare utvidet kapasiteten drøyt 40 prosent på bilsiden. Så det er store utfordringer som vi bare er nødt til å løse.

Også Fornebubanen må på plass, sier Hoksrud, både for å kunne bygge nye arbeidsplasser og å utvikle boligområder.

- Redusert reisetid er økt pendling. Kapasiteten inn og ut av Forbebu er altfor dårlig slik den er i dag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.