Under ukens boligkonferanse i regi av OBOS, stilte han spørsmålet «Hva må til for å skape en god og helhetlig utvikling av våre hurtig voksende byer?».

Svaret på det er enkelt, ifølge Norman: Byene må få bestemme mer selv.

- Storbyene må få lov til å bli store byer. Oslo kan selv ha like gode forutsetninger for å foreta miljøvernmessige energihensyn og alt som er. Det er jo ingen grunn til at det skal ligge i fylkeskommunen, sier han til DN.

- Du mener rett og slett at Oslo ikke får lov til å være en storby slik tingenes tilstand er nå?

- Mye bestemmes jo utenfor Oslo. I nabokommunene, gjennom veldig strenge regelverk i plan- og bygningsloven, overprøvingsrett fra fylkesmannen og av staten. Da er det ikke mulig for Oslo å gjøre annet enn å lage en plan.

Innbyggerne må bestemme

Den tidligere Høyre-statsråden er selv bosatt i Bergen. For å tydeliggjøre hva han mener henviser han til selve tanken om et demokrati.

- Jeg vil tro at Oslo og Oslos innbyggere har bedre forutsetninger til å vite hvordan Oslo bør være - enn det vi i Bergen har. Jeg har sterke meninger om det, men er på sett og vis ikke meningsberettiget. Selve idéen om et demokrati er jo at dem som påvirkes som skal bestemme. Og når det gjelder utviklingen av en by, så er det alltid innbyggerne i byen som påvirkes. Da må de også få frihet til å forme den som de vil.

- Er det så stor forskjell på innbyggerne i Bergen og Oslo?

- Jeg kan i hvert fall ikke se noen grunn til at vi skal ha som mål at byene skulle bli likere hverandre – som er en konsekvens av dagens lovverk. Det er ingenting i veien for at særpreget skal bli større. Blir det større særpreg i byene, så blir det også mer spennende for innbyggerne fordi de får større valgmuligheter. Så jeg er ikke redd for at de går hver sin vei.

Må tilpasse infrastruktur

Norman mener det er vanskelig å forstå hvorfor staten er opptatt av å gjøre ulike prosjekter så likt som mulig.

- Hvorfor det? Jeg kan ikke skjønne det. Det er meget mulig at staten sier at de er villig til å bidra med en sum penger til infrastruktur i byene etter en eller annen nøkkel, men det er ingen grunn til at man da skal velge samme løsning i alle byene, mener han.

- Det er rimelig klart at t-bane er aktuelt å bygge videre ut i Oslo. T-bane er ikke så aktuelt i Bergen eller Stavanger, men det er ikke noe argument for at ikke staten skal gi støtte til å løse infrastrukturproblemene alle steder.

Les også:
Dro til Norge og oljemessen med enveisbillett
Laget app – uten fars hjelp
Borte best
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.