Torbjørn Røe Isaksen har et klart syn på om elever hadde fått bedre læring dersom lærerne måtte være mer tilstede på skolen. Men kunnskapsministeren nekter å gjøre  sin egen oppfatning i lærerstreikens store tvist offentlig kjent.

- Har du som statsråd noe syn på  det omstridte spørsmålet om mer tilstedeværelse på skolen fra lærernes side gir bedre skole.

- Nei, som kunnskapsminister ikke. Men som borger, ja, sier Røe Isaksen. 

Hva privatpersonen Røe Isaksen tror virket best, nektet han altså  hårdnakket  å kommentere videre den dagen streiken tok slutt.

Som kjent startet skole-konflikten med at arbeidsgiver  KS  krevde større styringsrett over arbeidstiden for  de lokale rektorer,  blant annet  fulgt opp med  krav om 37,5 timer  ukentlig tilstedeværelse på skolen for alle lærere.

KS mente dette  ville gi bedre skole og større læringsutbytte.  Lærerne var rykende uenige. De mente  mest mulig  egen tid  disponert  etter lærernes pedagogiske vurdering vr svaret.

Stats- og kunnskapsminister besøkte mandag  Bjørnsletta skole i Oslo for å åpne kampanjen ”Manifest mot mobbing” – en spesiell, ukelang innsats mot dette problemet.

En stor flokk fremmøtt presse var mindre opptatt av kampanjen mot mobbing, mer av stats – og kunnskapsministers   syn på at lærerstreiken er over  og  å hva som har vært regjeringens innsats  eller bidrag på tampen.

Erna Solberg ville ikke innrømme  at sterkt press fra regjeringen lå bak avblåst streik:

Det er nødvendig av og til at vi ikke kommenterer. Det er ikke unaturlig at vi har vært holdt informert.  Men trykket som har vært, har vært i helt åpent lende. Det er partene som har hatt ansvaret, sier Erna Solberg.

Statsministeren  er ikke skråsikker  på  om  ro  i skolen er garantert år fremover  etter  denne streiken

-Det har jo vært konflikt i de siste fire tariffoppgjørene for lærerne. Men kanskje kan vi få litt større  resultatbevissthet, sier hun.

Les alt om lærerstreiken her

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.