- Vi vil nå analysere hendelsen og iverksette nødvendige tiltak for å unngå at lignende feilsituasjoner rammer våre kunder.

Det sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i en pressemelding fra telekjempen. 

Torsdag kveld førte en feil i Telenors nett for 2G og 3G til at tale- og sms-trafikk for kunder i hele Norge ble lammet mellom klokken 19.20 og 21.35. Feilen rammet over tre millioner kunder.

Les saken:  Problemer med Telenors mobilnett

Planlagt oppgradering feilet

- Det var en planlagt oppgradering i en database som feilet, og hvorfor den feilet analyserer vi nå i minste detalj, sier Torild Uribarri, kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge,

- Så dere vet fortsatt ikke nøyaktig hva feilen var?

- Nei, vi jobber med hele detaljbildet nå og prøver å finne ut av hvorfor, sier Uribarri til DN.

- Beklager på det sterkeste

Telenor Norge-sjef Berit Svendsen ledet kriseteamet som jobbet på Telenors hovedkvarter torsdag kveld.

- Vi beklager på det sterkeste de ulempene som feilsituasjonen har medført for våre kunder.  Dette er en feilsituasjon som ikke skal skje, vi skal nå gå gjennom våre rutiner for å sikre at lignende feilsituasjon ikke skjer igjen, sier Svendsen i en pressemelding.

4G-trafikk, nødnumre, fastnettet og trafikk til andre operatører ble ikke rammet av feilen. 

Telenors kriseledelse var samlet på Fornebu i arbeidet med å finne feilen igår.

- Vi har klare rutiner for denne typen oppgraderinger, og heldigvis opplever vi sjelden slike feil som torsdag kveld. Når dette likevel skjer, er det en situasjon vi vil ta lærdom av, sier Svendsen i meldingen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.