Fredagens budsjettforlik satt langt inne, og mye av skylden legges på konflikten mellom Venstres og Fremskrittspartiets hjertesaker. For å komme i mål med forhandlingene uten å droppe forslaget om å ikke prisjustere bensin- og dieselavgiften, har Frp måttet gå med på en rekke andre klimavennlige avgiftsøkninger.

Den nye avgiften på plast- og papirposer skal alene skal dra inn en hel milliard på budsjettbalansen.

- Det er helt idiotisk i en situasjon med solid, solid statsøkonomi at vi skal måtte dra på oss en ny avgift. Jeg oppfatter den som ren fiskal, og ikke som en miljøavgift, sier Terje Søviknes (Frp), ordfører gjennom fire perioder i Os.

- Det er helt unødvendig, og det får Venstre og Trine ta ansvar for. Det er Trine-posen, og det kan folk tenke på hver gang de handler, sier Søviknes.

På twitter avviser Trine Skei Grande at Venstre var for å innføre plastposeavgiften. "KrF hadde forslaget opprinnelig - så det fantes. Vi ville ha andre avgifter. Men noen vil henge det på oss - hvorfor det monn tro" twitrer Venstre-lederen.

- Dette smerter

Mens budsjettforhandlingene har pågått har Frp rast på meningsmålingene. I DNs måling som ble publisert i fredagsavisen er partiet nede på 10,7 prosent, det laveste nivået på 17 år. Om prisen Frp betalte for hjertesakene i budsjettet var for høy, ville ikke Harald Tom Nesvik, FrPs parlamentariske leder, mene noe om da budsjettet ble lagt frem. Frps ordfører mener det er helt tydelig at det koster å sitte i regjering.

- Dette smerter medlemmene i Frp. Det er ikke til å legge skjul på. Du vet, Frp er et parti for reduksjon av skatter og avgifter. Men det er snakk om å ta og gi, sier Einar Øien, ordfører i Midsund, en av fire Frp-ordførere i Møre og Romsdal.

Øien er imidlertid enig i prioriteringen. Bensinprisene er en viktig sak for Frp og en viktig sak for næringslivet på Vestlandet.

- Jeg er glad de ikke har endret på avgiftene på bensin og diesel. Vi er en oljenasjon. Hvorfor vi skal ligge høyest i prisingen av oljeprodukter i Europa skjønner jeg ikke, legger han til.

Av andre omtales det som symbolpolitikk.

Nye avgifter

- Det viktigste for Venstre er å få ned klimagassutslippene. Noen øre mindre på bensin og diesel kan jeg leve med, sa Trine Skei Grande da enigheten ble lagt frem i Stortingets vandrehall. På hennes begrunnelse for å godta billigere bensin står blant annet:

  • El avgiften økes med 1. øre.
  • Det blir dyrere å fly
  • Den ladbare hybridbilen blir billigere

Avgiftsøkningene forsvares heller ikke av Frps forhandlere:

- Jeg er svært glad for at regjeringens forslag til kutt i bilavgiftene er beholdt. Men jeg er tilsvarende lei meg for at KrF og Venstre presset gjennom ett øre høyere El-avgift og en avgift på plast- og papirposer, sier Harald Tom Nesvik, FrPs parlamentariske leder til sine medlemmer på Frps hjemmeside.

- Roer seg

Men mange av ordførerne DN har snakket med fredag har tro på at det nå når budsjettet er i havn skal roe seg rundt Frp.

- Alt annet er blitt overskygget av budsjettforhandlingene, og særlig Venstre og Krfs profilering av alt vi er uenige om. Men det er ikke annet å vente når det er det første budsjettet som legges frem, sier Terje Søviknes.

Det samme mener Nils Gjendem, ordfører i Fræna. Han er opptatt av at det er svært liten andel av budsjettet som endres i forhandlingene og at det er retningen som bestemmer.

Eivind Normann Borge på Hvaler vil ikke kommentere detaljene i budsjettet ennå, men mener at alle medieoppslagene om uenigheter har vært belastende.

- Det er mye av det negative og lite av det positive som kommer frem. Retningen den nye regjeringen har satt er større verdiskaping i det ganske land, men det kommer ikke frem, sier han.

Jon Pieter Flølo, ordører i Bamble mener det er naturlig at det er litt uro med et nytt regjeringsprosjekt.

- Tar alltid tid og vil alltid medføre litt uro hvis man vil endre folks vaner, sier han.

Les alt om statsbudsjettet her

Les også:

Dyr bensin, tvilsomme kutt  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.