I Os utenfor Bergen solgte DNB Eiendom nylig en tomt til over tre millioner kroner. DNB-megler Anders Fosbæk Vangen tror han skal få solgt de to gjenværende til priser godt over 2,5 millioner.

– Beliggenheten er unik. Du har panoramautsikt mot Bjørnefjorden og Folgefonna i det fjerne, sier Vangen.

Prisen for utsiktstomtene er ikke standard i Os, men Vangen merker godt det økende trykket på kommunen fra barnefamilier som ser at de kan få enebolig til prisen av et rekkehus i Bergen. Etter at regjeringen ifjor høst vedtok ny firefelts motorvei på strekningen mot Bergen, merker Vangen og kollegene at enda flere vender nesen mot Os. En vei som kan halvere reisetiden fra dagens 30–40 minutter utenom rushet.

– Vi merker det på praten at det er noe folk er opptatt av. Mange av dem som før så etter bolig i Fana, vurderer nå Os på lik linje, sier Vangen.

– Med ny vei kan reisetiden halveres til ned mot 20 minutter fra Osøyri til Bergen. Utenom rushet selvfølgelig, sier eiendomsmegler Anders Fosbæk Vangen i DNB Eiendom som nylig solgte to tomter til rundt tre millioner kroner i Os kommune utenfor Bergen og har to igjen.
– Med ny vei kan reisetiden halveres til ned mot 20 minutter fra Osøyri til Bergen. Utenom rushet selvfølgelig, sier eiendomsmegler Anders Fosbæk Vangen i DNB Eiendom som nylig solgte to tomter til rundt tre millioner kroner i Os kommune utenfor Bergen og har to igjen. (Foto: Paul S. Amundsen)

Populære traseer

Den nye veien, som har vært på planleggingsstadiet siden 1960-tallet, er ventet å stå ferdig senest 2021.

– Det vil bli populært å bosette seg langs den nye traseen, tror regiondirektør Leif Kristian Garvik i DNB Eiendom i Hordaland.

I første kvartal hadde Os de høyeste kvadratmeterprisene av kommunene rundt Bergen, med en prisvekst på 9,1 prosent det siste året, ifølge statistikk fra Eiendom Norge.

– Det er noen pendlerkommuner som er mer populære enn andre, og det har blant annet å gjøre med infrastruktur, men også tilhørighet til kommunen, sier Garvik.

Grense på 50 minutter

Han viser til Askøy som en av de aller mest populære pendlerkommunene på grunn av god infrastruktur med både buss og båt og kort kjøreavstand til Bergen.

– På Askøy og i sentrale deler av Fjell, Sund og Øygarden, tror jeg også det vil komme en del vekst i årene fremover, sier Garvik og viser til planer om bedre veisamband mot Sotra i årene fremover.

Garvik tror det går en grense på rundt 30–50 minutter for hvor lang tid Bergenserne er villige til å bruke på pendling.

– Vi har nok ikke den samme køkulturen som i Oslo. Står vi 15–20 minutter i kø, synes vi det er himla mye, sier Garvik.

Regionansvarlig Christer Vikebø i Privatmegleren Vikebø & Jørgensen tror det for mange ikke lenger er et spørsmål om tid, men om penger.

– Ønsker man mye bolig for pengene må man nok finne seg i en kjøretur til byen på rundt 30 til 60 minutter, sier han.

Men både Vikebø og Garvik tror mange vil ønske å bo sentralt i Bergen dersom pengene strekker til. Bergen kommune har hatt en prisstigning på over ti prosent siste året.

– Vi får stadig dårligere tid, og det å kunne komme seg raskt frem synes å være noe svært mange setter høyt på ønskelisten, sier Vikebø som tror mange er villige til å bytte bort sjøutsikt mot 20 minutter kortere vei til jobb.

Strømmer til

Forsker Astri Syse i SSB tror flyttestrømmen mot områdene rundt de store byene i landet bare vil fortsette.

– Det er særlig sterk flytting mot sentrale strøk i aldersgruppen 20–40 år. Flere av disse velger områder rundt storbyer, og ikke selve storbyene, når de skal etablere seg med familie. Dette henger trolig både sammen med preferanser for eksempel når det gjelder oppvekstmiljø, men selvsagt også boligpriser, sier Syse.

Les også på DN.no nå:

Siste sjanse på Tjuvholmen? Hevder de har holdt igjen rosinen i pølsen til slutt

Slo ikke inn på kassaapparatet - må betale 31,2 mill. til Skatt Øst

Norsk økonom om Hellas: - Nærmest som å være vitne til et «Game Of Chicken»  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.