– Nøkkelordet er «opptil». Det kan også bety 5 prosent støtte fra staten. Uansett er det ingen byer som vil investere tungt i slike prosjekter uten å vite hva de får på forhånd, sier Solvik-Olsen til NTB.

Ap-lovnaden som ble vedtatt på landsmøtet søndag, skal blant annet sørge for videre utbygging av bybanen i Bergen, en ny T-banetunnel i Oslo samt utvidelse av busstilbudet i Trondheim og Stavanger. Forutsetningen er at kommunene forplikter seg til omfattende boligbygging langs traseene.

– Gammelt nytt

Regjeringen har forpliktet seg til 50 prosents statsstøtte og ikke 70 prosent som Arbeiderpartiet nå går inn for. Men Solvik-Olsen føler seg ikke overbudt.

– Så lenge Arbeiderpartiet ikke vil øke den totale pengebruken til infrastruktur og overoppfylle forpliktelsene i Nasjonal transportplan, så er dette tomme løfter.

Samferdselsministeren advarer mot resultatet av å innlemme flere prosjekter i NTP uten å øke rammene.

– Det vil gjøre at overføringene spres tynnere utover, sier Solvik-Olsen.

Storbykamp

I uttalelsen loves det også sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, Hamar og Fredrikstad innen 2024. Vedtaket inngår i det storbypolitiske dokumentet som Arbeiderpartiet for første gang har utarbeidet.

Ap-leder Jonas Gahr Støre håper løftene skal gi seier i storbyene i årets kommunevalg, men det har ikke samferdselsministeren særlig stor tro på.

– Disse prosjektene som Ap nå snakker om, vil bli realisert uansett. Vi har forpliktet oss til å bruke mer penger enn den rødgrønne regjeringen la opp til for bare halvannet år siden, sier han.

Siden 2011 har Høyre styrt sju av Norges ti største kommuner. I Oslo har det ikke vært rødt flertall siden i 1995. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.