– Vi kan være på plass i havområdet mellom Libya og Italia om ti dagers tid, sier Hansson.

Han leder tankrederiet Nordic American Tankers og forsyningsskipsrederiet Nordic American Offshore. Supplyrederiet eier og driver plattformforsyningsbåter som benyttes i forbindelse med olje- og gassvirksomheten. Flere av dem er utrustet med tanke på at de skal kunne bistå i redningsaksjoner, blant annet ved at de har plass til å ta imot inntil 200 personer.

Hansson opplyser at han overfor norske myndigheter har indikert at et slikt fartøy kan stilles til disposisjon omgående for cirka 100.000 kroner per dag.

I september ifjor ble 150 flyktninger berget av rederiet Nordic American Tankers’ råoljetankskip «Nordic Passat» sørøst for Sicilia. Disse ble bragt i land i Augusta i Italia.

Onsdag skrev DN at regjeringen vurderer om skipet som skal sendes til Middelhavet må ut på anbud.

EU har i utgangspunktet bedt om at det norske skipet settes inn senest 1. august. Ifølge statssekretær Jøran Kallmyr (Frp) i Justisdepartementet jobber regjeringen nå for å få sendt skipet raskere.

Regjeringen har fått kritikk for å ville vente. Kallmyr sier Norge må forholde seg til EU i denne saken, men at det kan bli aktuelt å sende skipet tidligere.

– Hvis huset er i full fyr, kan ikke brannsjefen si at han kommer i overmorgen fordi han er i selskap hos sin mor, sier Hansson.

Les også:

Mener elbilsatsingen i Norge er et paradoks

Her vil halvparten av alle søkerne studere

- Fare for at den sterke boligprisveksten vedvarer  

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.