«Situasjonen i kollektivfeltet på E18 gjennom Bærum har behov for omgående tiltak både fordi kollektivtrafikken nå opplever store forsinkelser i rushtiden om morgenen og fordi tunneloppgraderingene som starter i sommer med stengning av Smestadtunnelen og senere Granfosstunnelen, krever høy kapasitet og attraktivitet for kollektivtrafikken på E18. Statens vegvesen mener dette krever full utfasing av elbilene fra kollektivfeltet gjennom Bærum.»

Slik formulerer fungerende veidirektør Lars Aksnes seg i et brev til Samferdselsdepartementet etter at Vegdirektoratet fikk i oppdrag å vurdere tiltak vedrørende elbiler i kollektivfeltet.

Avhengig av politisk enighet

I forespørselen fra departementet heter det at Vegdirektoratet skal sørge for at kollektivtrafikken får den nødvendige prioritering, i samråd med vedrørende fylkeskommune/kommune.

Fra før er det kjent at kollektivselskapet Ruter ønsker at elbilene skal ut av kollektivfeltet i rushtiden.

– Hvem avgjør dette nå?

– Det er en klar anbefaling. Vegvesenet har i utgangspunktet rettigheter til å gjøre om dette, men vi er avhengig av politisk enighet før vi gjør noe, sier Kjell Bjørn Vinje, pressesjef i Vegdirektoratet.

 Det ville være dumt å stenge kollektivfeltet, om politikerne dagen etter skulle gjøre det om, sier han.

Vinje mener en slik endring i teorien kan skje raskt, slik at den kunne iverksettes før tunnelene stenges i juni, men at beslutningen må tas sammen med politiske myndigheter.

1000 elbiler i timen

Den faglige vurderingen er tatt etter registrering av trafikken som viser at kollektivfeltet i rushtiden fylles av 1000 elbiler, 100 busser og 80 taxier i timen. På dårlige dager beregnes forsinkelsene for kollektivtrafikken til ti minutter. I desember 2013 var det i rushtiden totalt 800 kjøretøyer i timen i kollektivfeltet.

«Vi anser at dette nå ligger på smertegrensen for å kunne undergrave kollektivtrafikkens konkurranseevne» heter det fra Statens vegvesen.

Samtidig hevder Vegdirektoratet at E18 i Bærum er det eneste stedet hvor elbilene bør kastes ut allerede nå. Vegdirektoratet anbefaler å etablere en forsøksordning med å kreve at elbiler skal ha minst én passasjer for å kjøre i kollektivfeltet på enkelte strekninger.

Ikke samkjøringsfelt

Vegdirektoratet vil ikke anbefale et midtre samkjøringsfelt reservert for elbiler, samkjøring og eventuelt lastebiler på veier med tre felt i samme retning. I brevet heter det at det er et interessant tiltak som bør utredes nærmere.

I regjeringens avtale med samarbeidspartiene om bilavgiftene, heter det at lokale myndigheter skal kunne innføre begrensninger for nullutslippsbilenes bruk av kollektivfeltet.

Ifølge Budstikka.no ønsker hverken Bærums-ordfører Lisbeth Hammer Krog eller Asker-ordfører Lene Conradi å kaste elbilene ut av kollektivfeltet ennå.

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.