Forskerne Thor-Erik Sandberg Hanssen og Finn Jørgensen ved Handelshøgskolen, Universitetet i Nordland, kommer dermed fram til samme konklusjon som to BI-professorer i 2009, skriver Aftenposten.

Den gang fastslo BI-professorene Rune Sørensen og Leif Helland at veier ble bygget der dette ga størst politisk uttelling – for å vinne velgere lokalt.

Hanssen og Jørgensen har gjort tre hovedfunn i sine undersøkelser av til sammen 83 forskjellige riksveistrekninger i Norge for perioden 2010 til 2019.

Det ene er at det investeres mest i riksveier i fylker som i forhold til innbyggertallet er overrepresentert på Stortinget. Et annet er altså at det i liten grad tas hensyn til forventet trafikkvekst. Det investeres altså ikke mer i riksveier hvor det forventes kraftig trafikkvekst, konkluderer de.

Forskerne har også fastslått at det ikke er slik at det nødvendigvis blir investert mer i riksveier som er farlige og «miljøfiendtlige».

 

Les også: Ugland selger rekordeiendom ved sjøen

Selges etter 68 år i familiens eie

-Når blodårene begynner å synes på magen, da er du tynn

Selger gratissykler på finn(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.