Stavanger Aftenblad skriver i dag at praktisk talt ingen båter, særlig ikke ferjer og hurtigbåter, holder fartsgrensen i farvannene rundt Stavanger.

Avisen har foretatt stikkprøver basert på satelittovervåking, og kan dokumentere at de fleste fartøyene bryter fartsgrensene som er på tre knop i indre havn, fem knop i ytre havn og ellers syv knop.

Det er ikke snakk om små overtredelser heller, de fleste større båtene kjører to, tre og opptil seks ganger så fort som fartsgrensen tillater.

Å bryte fartsgrensen til sjøs kvalifiserer normalt til en bot på 1500 kroner. Men politiet i Stavanger velger ofte bevisst å ikke reagere overfor fartssynderne  - om de så fliser forbi politibåten selv.

- Lave fartsgrenser på sjøen kan ikke håndheves bokstavelig, sier leder for politiets sjøtjeneste i Stavanger Åge Vatnedal, sier til Aftenbladet (krever innlogging).

Politibåten bryter også fartsgrensen - med vilje
Også politibåten selv bryter fartsgrensen - og de gjør det med vilje. I avisens målinger tikket politiets båt inn med ni knop der fartsgrensen er fem.

Årsaken til at politiet bryter fartsgrensen selv, og lar andre gjøre det, er ironisk nok hensynet til sikkerheten til sjøs.

- Strømmer i sjøen og krav om sikker styrefart gjør at fartsgrensene ikke kan overholdes absolutt. Skal ferjene ha sikker fart, ligger den fort opp i 8-10 knop, sier Vatnedal til Aftenbladet.

Stavangerpolitiet har ikke teknisk utstyr som kan måle andre fartøyers fart nøyaktig, og bruker heller for en stor del skjønn basert på de generelle sjøveisrelgene.

– At vi var oppe i 8-10 knop, kan ha vært et spørsmål om sikker seilas akkurat der og da. Kravet om sikker seilas gjelder ikke bare oss, det gjelder alle, sier Vatnedal til Stavanger Aftenblad.

Les også på DN.no:

Statoilutbyttet er truet

Forbrukerrådet ber boligbyggere slutte å sutre

- Noe er galt i Kina  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.