Konkurransetilsynet melder onsdag at konkurransen i bensinmarkedet ervesentlig begrenset, og tilsynet vil kalle inn aktørene på teppet for å diskutere prissetting.

En av Norges største kjeder svarer med krass kritikk av konkurransedirektøren.

- Det virker som konkurransedirektøren stirrer seg blind på prisløftene. Vi mener det er paradoksalt å gå ut med dette nå, sier kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Statoil Fuel Retail til DN.

Selskapet driver Statoils bensinstasjoner i Norge. 

- Norge er verdens dyreste land for bensinaktører, men på tross av dette har vi lavere bensinpriser enn i fjor. Og nordmenn bruker minst andel av inntekten blant europeiske land på drivstoff, utdyper Heldaas.

Statoil Fuel Retail ønsker likevel tiltaket veldommmen.

- Bransjen blir mistenkeliggjort hele tiden og vi er glade for at Konkurransetilsynet fører grundig tilsyn med prissettingen og bidrar til å renvaske oss, sier Heldaas.

- Pekt på svak konkurranse

I det norske bensinstasjon-markedet har mankoordinert frem et system der alle stasjoner øker tilanbefalt pris to ganger i uken, påpeker konkurransedirektør Christine Meyer.

Hun kjenner seg ikke igjen i kritikken fra Statoil Fuel Retail.

- Alle selskapene gjør dette og vi registrerer at marginene til selskapene øker. Vi har pekt på at konkurransen i markedet er svak, og jeg mener ikke vi har gjort noe for å mistenkeliggjøre bransjen, sier Meyer.

Bensinpriser i Norge påvirkes hovedsakelig av tre ting; avgifter til staten, innkjøpspris fra utenlandske aktører og valutakurs. Selv om oljeprisen er lavere, har denne effekten blitt visket ut av den svake kronen for bensinstasjonene.

Det er undersøkelsene Konkurransetilsynet har gjort av bensinstasjon-kjeden St1s oppkjøp av Shells stasjoner som gjorde at tilsynet gikk ut med kritikken av konkurransen i markedet.

Klar for møte

St1s direktør for stasjonsdrift i Norge, Stefan Samuelsson er klar for å møte Konkurransetilsynet.

- Vil tilsynet kalle oss inn til et møte, må de gjerne gjøre det. Den lokale konkurransen gjør at vi noen ganger selger drivstoff uten å tjene på det, og da må man prise opp i noen dager, sier han til DN.

Han ønsker ikke å kommentere oppkjøpet av Shell-stasjonene onsdag, men viser til en tidligere rapport fra Konkurransetilsynet om bensinmarkedet i Norge.

- Vi er en liten aktør, og i rapporten fra i fjor kom det frem at stasjoner som St1 bedrer konkurransen i markedet, sier han.

- På overtid

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) er positiv til at tilsynet tar grep, men mener likevel det har gått for lang tid før noe er blitt gjort med konkurransesituasjonen i markedet.

- At konkurransemyndighetene endelig etterspør argumenter for atdette er bra for kundene fra selskapene er bra, men kommer påovertid. De har kjent til dette prisingssystemet lenge, sier Steen til DN.

Konkurransetilsynet og Næringsdepartementet påbegynte i fjor høst undersøkelser av ulovlig konkurranse i en rekke bransjer i Norge.

- Som i mange andre land har Norge et svært konsentrertdrivstoffmarked med få aktører. Det som i tillegg erbekymringsverdig i Norge er et prisstøttesystem som sammen medpubliserte anbefalte priser på nettet har gjort det mulig forselskapene å koordinere prisene på tvers av mer enn 1.600lokalstasjoner, sier Steen.

Han forklarer at det fører til at den lokalekonkurransen avbrytes tilsvarende ofte og man returnerer til en høy pris.

Les også: Pearson selger sin andel i The Economist
– Holder norske forbrukere for narr  

  Tredobbelt påslag på bensin i Norge

Se også:

-Dette her er rett og slett for dyrt

-Dette her er rett og slett for dyrt
Når Fiat 500 kommer som crossover, feiler den på et vesentlig punkt.
02:04
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.