Samferdselsdepartementet har bedt Jernbaneverket og Statens vegvesen om å planlegge veien og jernbanen som ett prosjekt.

Prosjektet er anslått å koste rundt 26 milliarder kroner og skal etter planen være ferdig i 2024.

– Ringeriksbanen og E16 skal binde Ringeriksregionen sammen med Oslo-regionen, reiselivsstedene i Hallingdal bindes tettere mot Østlandet, og Oslo og Bergen kommer én time nærmere hverandre i reisetid, sier statsminister Erna Solberg (H).

Ny stasjon

Hvordan selve utbyggingen skal organiseres blir bestemt senere.

Traseen til Ringeriksbanen og E16 skal i hovedsak følge anbefalingen fra Jernbaneverket og Vegvesenet tidligere i år. Jernbanen vil stort sett gå i tunnel fra Sandvika til Sundvollen, der det er planlagt en ny stasjon. Herfra skal vei og bane krysse Kroksund og gå i felles trasé mot Hønefoss. Ringeriksbanen skal bygges med dobbeltspor.

Alternativet med jernbanetrasé over Åsa er lagt bort.

Kritiske

Jernbaneverket og Statens vegvesen er bedt om å gjennomføre et forprosjekt for å se nærmere på tre alternative traséføringer på en del av strekningen med store kultur-, landbruks- og naturverdier.

I fjor gikk åtte miljøorganisasjoner ut og krevde at prosjektet stanses fordi vei og bane skal gå over verneverdige våtmarksområder og verdifull matjord. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.