– I flere år har lufta i flere norske byer vært så forurenset at den har vært helseskadelig, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken.

– Norske myndigheter både lokalt og sentralt må straks sette i verk tiltak som sikrer innbyggerne en luft det går an å puste i, sier han.

EFTA-domstolen i Luxembourg slo fredag fast at det mellom 2009 og 2012 har vært for høye nivåer av skadelig forurensing både på Østlandet, Vestlandet og i Midt-Norge. Nivåene av svevestøv (PM10), nitrogendioksid (NO2) og svoveldioksid (SO2) har vært for høye.

– Norge har ikke innfridd forpliktelsene sine, heter det i kjennelsen som feller Norge for brudd på EUs direktiv om luftkvalitet.

Ikke overrasket

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) er ikke så overrasket ettersom «Norge har tidligere erkjent at luftkvaliteten i flere kommuner i perioden 2009– 2012 var i strid med EØS-reglene».

– Samtidig er det viktig å understreke at luftkvaliteten i Norge har bedret seg de siste årene, sier hun.

Ministeren sier det nå blir arbeidet både nasjonalt og i byene for å sørge for at grensene EU har satt, blir holdt.

– Regjeringen vil også legge fram en sak for Stortinget med tiltak for å redusere svevestøv og annen luftforurensning til nye grenseverdier og videre til et trygt nivå – i tråd med Miljødirektoratets anbefalinger til nasjonale mål, sier Sundtoft.

I mai la hun fram en plan for å skjerpe grensene for svevestøv fra neste år.

Sommel

Det var EFTAs vaktbikkje ESA som klaget Norge inn for domstolen etter gjentatte oppfordringer om å iverksette tiltak.

Hilde Opoku i Miljøpartiet De Grønne mener det er pinlig for Norge og «et resultat av at både den sittende og den forrige regjeringen har ført en politikk som har prioritert forurensende biltrafikk høyere enn retten til å puste trygg luft».

– Norske politikere har vist en skandaløs tafatthet i denne saken, sier Bellona-leder Frederic Hauge og mener både miljøbevegelsen, Folkehelseinstituttet og Astma- og allergiforbundet har slått alarm om luftkvaliteten i norske byer i flere år.

Både Opoku og Haltbrekken tar til orde for tiltak som får ned biltrafikken i byene. Hauge mener det trengs «pisk mot fossilbilene».

Varsku

SV-leder Audun Lysbakken kaller dommen et alvorlig varsku til politikerne i Oslo og Bergen.

– Dette er også en marsjordre til regjeringen om å slutte å somle. Byene må få lov til å opprette lavutslippssoner for å sikre trygg luft, sier han.

– Regjeringen har satt i gang et lovarbeid hvor vi ser flere mulige tiltak som lavutslippssoner, krav om lav- eller nullutslipp i drosjenæringen, miljødifferensiering gjennom Autopass-systemet og enklere regler for bompenger og køprising i by, sier Sundtoft og er innstilt på å innvilge Bergens ønske om tidsdifferensiering i bompengeringen.

Europeisk problem

Fredagens domstolsavgjørelse betyr at Norge felles for å bryte EØS-reglene, men det innebærer ikke bøter. Det blir opp til norske myndigheter å følge raskt opp for å løse problemet.

Og Norge er ikke alene med å slite med å overholde reglene. EU har innledet lignende saker mot mange av Unionens medlemsland.

Les også: Illeluktende islandsk svovelgass
Sjeføkonom: Kun et spørsmål om tid før konkursbølgen feier over landet

Coca-Cola og McDonalds krever Blatters avgang (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DN Tv: Se Tesla Model X

Se Tesla Model X
I skrivende stund lanserer elbilprodusenten Tesla og Musk selskapets seneste modell, SUVen Tesla Model X.
02:08
Publisert: