Satsingen på gang- og sykkelveinettet er en dobling av bevilgningen i inneværende budsjett.

Til vedlikehold av veidekke, særlig asfaltering, har regjeringen satt av 1,3 milliarder kroner, noe som vil gi ny asfalt på om lag 1.400 kilometer riksvei.

2,5 milliarder bevilges til vedlikehold og fornying av tunneler. Dette er 1,1 milliarder mer enn i inneværende budsjett.

Kostnadseffektivt midtrekkverk

Regjeringen foreslår dessuten 808 millioner til spesifikke trafikksikkerhetstiltak neste år, som midtrekkverk, ytterligere strekninger med forsterket midtoppmerking, utbedring av terrenget langs veiene, veibelysning, utbedringer av kurver og kryss, samt rekkverk.

– Bedre veier øker trafikksikkerheten. Vi er opptatt av både å bygge nytt og vedlikeholde eksisterende vei. Gjennom økt vedlikehold får mange hundre kilometer vei forsterket midtoppmerking, som er et svært kostnadseffektivt trafikksikkerhetstiltak, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

– Hårreisende lite til rassikring

320 millioner kroner ønskes brukt til fornying av veinettet på Vestlandet, og hovedsatsingen vil da være opprustning av tunnelene på E16 og E39.

– Vi har hatt to store tunnelbranner bare i vår region, så det er svært gledelig at vi kan fortsette det viktig arbeidet vårt med å oppgradere tunnelene slik at de oppfyller framtidige krav, sier regionsjef Helge Eidsnes i Statens vegvesen Region vest.

Forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) sier at de har merket seg økningen i veivedlikehold.

– Det er positivt. Men det er hårreisende at midlene til rassikring av riks- og fylkesveier reduseres med vel 16 prosent på neste års budsjett i forhold til i år. Sammenligner vi dette mer budsjettet for 2014, er reduksjonen på 32 prosent, sier forbundslederen.

Sykkelvei i de store byene

Ved siden av de 600 millionene vil regjeringen også bruke om lag 220 millioner kroner i ekstern finansiering av gang- og sykkelveinettet. Samferdselsdepartementet opplyser at midlene i hovedsak vil bli benyttet til å etablere sammenhengende sykkelveinett i byer og tettsteder, og bygge ut strekninger knyttet til skoleveier.

– Antallet alvorlige trafikkulykker er betydelig redusert de siste årene, og hittil i 2015 har vi hatt rekordlave dødstall på veiene. Det er svært gledelig. Utviklingen skal vi likevel ikke ta for gitt, og vi må alle bidra for å nå målet om null drepte og null hardt skadde. Regjeringens brede satsing på trafikksikkerhet handler derfor både om å gjøre veiene våre bedre og tryggere på flere måter, sier Solvik-Olsen

Les også:
Alt om statsbudsjettet og ny skattereform
Sanner med vekstpakke til oljefylker  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.