Fra søndag 1. november kan produsenter og grossister gi nøktern informasjon, herunder bilder, om produktene på sine hjemmesider, samt på arrangementer som messer, omvisninger og kurs. Det åpnes også for produktbilder i Vinmonopolets nettbutikk.

– Jeg er glad for at disse endringene nå kan tre i kraft. Denne moderniseringen av regelverket vil gjøre det enklere for forbrukerne å finne informasjon om alkoholprodukter, samtidig som produsentene kan få informert om sine produkter, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp).

Departementet begrunner endringen med at samfunnsutviklingen og praktiseringen av reklameforbudet har ført til et behov for å foreta visse presiseringer av og justeringer i forbudet.

Tilpasning til den teknologiske utviklingen og å imøtekomme forbrukernes behov og forventninger til faktainformasjon om alkoholholdig drikk er også en målsetting bak endringene.

Det forutsettes at informasjonen bare kan gis i kommunikasjonskanaler som må oppsøkes av dem som ønsker slik informasjon. I tillegg må den være nøktern, faktabasert og ikke gå lenger enn det som er nødvendig for at forbrukerne skal få informasjon om produktenes egenskaper.

Helsedirektoratet har hatt møte med næringen om endringene og la ut informasjon om innholdet i sin håndbok til alkoholregelverket på sine nettsider fredag.

Les også:

Disse boligene falt 4 prosent i oktober

Bieber-sponsorer krever erstatning

Arbeidsledige kommer ikke lenger raskt i ny jobb: - Det kan se ut som det er uttømt

Se DNtv: Én øvelse trener hele kroppen

Én øvelse trener hele kroppen
Men før du kan gjøre den, må du mestre disse tre baseøvelsene.
01:19
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.