Vegard Einan, nestleder i Parat, frykter den nye flyseteavgiften regjeringen innfører vil ramme distrikts-Norge og virke negativt for norske flyselskaper i konkurranse med utenlandske selskaper, som slipper å betale den samme avgiften.

Parat sier seg enig med NHO-luftfart, som har karakterisert avgiften som useriøs.

– Det er næringslivet og reisende i distrikts-Norge som vil lide mest ved å bli påført høyere transportkostnader og redusert rutetilbud som følge av denne avgiften. Jeg er også overrasket over at en Frp/Høyre-regjering kan innføre en slik avgift som de tidligere har vært innbitte motstandere av, sier Einan.

Parat organiserer mange av de ansatte i norsk luftfartsnæring.

Styremedlem i Norwegian pilotforening, Oddbjørn Holsether, reagerer spesielt på at politkere fra Frp og Høyre som før valget ikke ville gå med risikere dyrere billettpriser for å sikre at arbeids- og hviletidsbestemmelser ble opprettholdt,  går med på høyere billettprisee for å fåbudsjettbalanse.

Parat minner også om hva sentrale Frp- og Høyre-politikere har uttalte om flyseteavgift tildligere. Argumentene om at avgiften skal ha en miljøvennlig effekt fnyser organisasjonen av.

– Dersom regjeringen virkelig ønsker en troverdig miljøprofil i luftfartspolitikken må avgifter knyttes til utslippsnivå, kombinert med avgiftslette på biodrivstoff. Regjeringen burde samtidig benyttet Avinors overskudd til investeringer i bedre innflygings- og landingssystemer på de største flyplassene i landet slik at man kunne redusert flyenes tid i luften ved mye trafikk og i dårlig vær, sier Einan.

Les også på DN:

Langer ut mot Dagbladet-ledelsen

Milliardkontrakt til Aker Solutions

350.000 europeere ber Google glemme dem

De på DNtv:

- De tror norsk økonomi vil brekke ryggen
DNB-sjef Rune Bjerke har ett viktig budskap til internasjonale investorer og analytikere.
01:27
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.