– Skal vi få ned utslipp og begynne det grønne skatteskiftet, kommer vi ikke utenom avgiftene på bensin og diesel. Handlingsrommet er borte, og Venstres kreativitet til å finne alternative avgifter som kutter CO2-utslippene er brukt opp, sier Venstre-leder Trine Skei Grande til Dagsavisen.

Frps Hans Andreas Limi mener det ikke er fullt så enkelt.

– Det er fire partier som skal forhandle. Økningene Venstre foreslo i sitt alternative budsjett, ville ikke medført lavere utslipp eller mindre bilbruk, men bare gjøre det dyrere for folk å bruke bil, sier Limi, som synes det er feil å kalle forslaget et miljøgrep.

- Er forpliktet

Under årets forhandlinger sto Venstre steilt på at klimautslippene må ned. Regjeringen holdt like hardt på at økte avgifter på bensin og diesel ikke var løsningen.

Neste gang slipper ikke statsminister Erna Solberg (H) unna, sier Grande.

– Hun er forpliktet til å ta i bruk disse virkemidlene, sier Grande og viser til et punkt i budsjettavtalen hvor det heter at regjeringen i statsbudsjettet for 2017 skal fremme forslag om grønt skatteskifte hvor omleggingen skal være «av en størrelse som forsterker klimaforliket og gir betydelige reduksjoner i klimautslippene».

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Slik blir de nye bilavgiftene

 
Her er de viktigste endringene i statsbudsjettet  

 

– Vi mener et grønt skatteskifte på minst 30 milliarder er nødvendig