Fredag skal rådet aksjonere på Drammen stasjon, skriver Tønsbergs Blad.
– Det er enkelt for kundene å overføre penger til NSB. Forbrukerrådet mener det må være like enkelt for NSB å betale tilbake når ikke togene går som de skal. Det skal de ha kompensasjon for, skriver rådet i en pressemelding.
Til sammen venter nordmenn to millioner timer hvert år på tog som er forsinket. Det tilsvarer 260.000 arbeidsdager eller 1.100 årsverk eller 10.000 femukers ferier.
- For vanskelig
– Det er snakk om betydelige samfunnskostnader, påpeker Ingeborg Flønes, som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.
Rådet mener det er gode ordninger for refusjon og erstatning, men prosedyren er for vanskelig. Jo oftere du er forsinket, jo mer tidkrevende er det å få tilbake pengene. Det er ikke sikkert det er snakk om så mange kroner for hver gang, men til sammen kan det bli betydelig.
– Vi betaler NSB for at de skal kjøre oss til et bestemt sted til en bestemt tid. Er de så forsinket at vi har krav på penger tilbake, bør vi få dem automatisk, sier hun.
Les også: Suksess for raskere tog Oslo-Stockholm
Bergensbanen ble TV-hit i luften
NSB svikter forsinkede passasjerer
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.