Kristelig Folkeparti mener 300.000 trailerlass kan forsvinne fra veiene og store utslipp spares med mer ambisiøse mål om å flytte gods fra vei til sjø.

Derfor foreslår partiet at Stortinget skal vedta en forpliktende målsetting om at 30 prosent av transportarbeidet på strekninger på over 300 kilometer skal gå sjøveien innen 2030, økt til 50 prosent i 2050.

I forslaget til vedtak fem KrF-representanter nå har lagt frem skal regjeringen også pålegges å ta rede på og å legge frem konkrete virkemidler for å nå et slikt mål i en egen strategi for kystskipsfarten.

Alle enige

I flere år har alle partier vært enige om at overføring av mer gods fra vei til sjø er sterkt ønskelig. Det har imidlertid ikke vært fastslagt noe tallfestet mål,  bare at den  største andelen av veksten bør komme på sjø.

Resultatet har så langt vært måtelig -  tall tyder på at det relativt sett blir fraktet gradvis mer gods på vei.

Nasjonal Transportplan (NTP) er det overordnede statlige plandokument for samferdsel.  I NTP for årene 2014-17 er det ifølge KrF satt av 942 millioner kroner for å stimulere overførsel av gods fra vei til sjø. Partiet sier 177 millioner brukt på tre år, mens det gjenstår 765 millioner til 2017 som siste år. Derfor mener KrF det dermed er all grunn til å heve ambisjonsnivået.

Billigere

KrFs mål om 30, henholdsvis 50 prosent, sjøtranport i 2030 og 2050 er de samme som EU har vedtatt.

Transportøkonomisk Institutt ( TØI) gjorde i 2015 en egen undersøkelse av sjøfrakt og potensial for vekst basert på intervjuer med store transportører i Norge. Ifølge TØI har faktiske tiltak med god effekt på flytting til sjø "uteblitt til nå".

Utfra intervjuene finner TØI av kombinasjonen av pris og frekvens på transporten er transportørenes hovedgrunn  til at 69 prosent av de spurte velger vei.

«For at transportkunder skal velge sjøveien, eventuelt i kombinasjon med jernbane, og ovennevnte målsetting nås, må prisnivået reduseres slik at det er 10-30 % lavere enn for konkurrerende lastebiltransport,  sjøtransporttilbudet må forbedres og ledetiden reduseres», heter det i  TØI-rapporten.

Les også: Mest skatt på små formuer

Fire er tallet for Ferrari

Tvang P4 til å spille hans musikk  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.