I boksen logges også teknisk informasjon som kan gi ekspertene nøkkelopplysninger i jakten på årsaken til helikopterulykken utenfor Bergen fredag.

– Vi har hørt på opptakene og har begynt å se på det tekniske, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport.

– Hvilke opplysninger kommer frem i boksen?

– Det kan jeg ikke si noe om. Vi forholder oss til at innholdet er lastet ned og er av god kvalitet.

– Rakk besetningen å reagere etter at nødssituasjonen oppsto?

– Det er ønsker vi ikke å si noe om, men jeg kan bekrefte at vi ikke er kjent med at det ble fanget opp noen nødsignaler.

Han påpeker at innholdet i boksen sammenholdes med funn på ulykkesstedet kan bli avgjørende i det store puslespillet.

Både Luftfartstilsynet og det Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået (EASA) holdes løpende informert om funnene.

– Alt vi får av sikkerhetskritisk informasjon deles med myndighetene og fabrikken som har laget helikopteret.

Den aktuelle helikoptertypen er nå satt på bakken. Kort tid etter ulykken kom nemlig Luftfartstilsynet med et sikkerhetsdirektiv som innebærer et flyveforbud Super Puma EC225LP.

Frikjenner helikoptertypen som styrtet

Ulykkeshelikopteret sendte ikke ut nødmelding

- De svarte boksene er funnet  

Navn på syv omkomne i helikopterulykken frigitt

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.