Gruppeleder for Oslo SVs bystyregruppe, Sunniva Holmås Eidsvoll, mener en slik avgift vil redusere veksten i flytrafikken og spre trafikken utover døgnet.

– Du gjør det dyrere for flyselskapene å bruke flyplassen i rushtiden ved å ha ulike kostnader gjennom døgnet. Den kostnaden kan igjen løftes over på kunden gjennom dyrere billettpriser i rushtiden, sier Eidsvoll til Klassekampen.

Kan vurdere andre alternativer

En rushtidsavgift på flybilletter vil i stor grad ramme næringslivet.

– Det kan få bedrifter til å bruke videokonferanser oftere, velge toget i stedet eller se på muligheten for å redusere reisingen, sier Eidsvoll.

Trafikktoppene på morgen og ettermiddag truer kapasiteten ved Oslo lufthavn, og Eidsvoll lanserer rushtidsavgift som et alternativ til å bygge ut flyplassen.

Forslaget sendes til SVs programkomité og behandles på SVs landsmøte i mars.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Følg markedet på DN Investor