Denne sommeren har regjeringen innført karakteren 4 i matematikk som et minimumskrav for å komme inn på lærerstudiet.
Ordningen er blitt møtt med kritikk om at den utelukker gode lærere som ikke skal undervise i matte.
På denne kritikken har kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) svart at de med karakter 3 skal få muligheten til å ta et forkurs som gjør at de kan komme inn likevel.
3 av 4 strøk
Nå er resultatene fra dette forkurset klare.
76 prosent av alle som tok prøven, har strøket. I alt var det 485 søkere som deltok.
- Det er nedslående at ikke flere klarte det, men jeg synes ikke det er overraskende, sier Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.
Kurset ble gjennomført over fire uker i juli. Ni undervisningsdager, og i tillegg nettbasert undervisning, skulle forberede de potensielle lærerstudentene på en matteprøve som ble holdt 1. august.
Handal kaller kurset for symbolpolitikk.
- Et fire uker langt forkurs kan ikke erstatte fullgod videregående opplæring. Dette var nødt til å feile.
- Vi oppfatter det som en lettvint og overfladisk løsning, som kanskje til og med er et tegn på manglende respekt for kravet til opplæringen i videregående skole, sier Handal som mener det er kvaliteten på selve lærerutdanningen som er avgjørende for studentenes kompetanse som lærere.
Mener flinke lærere utelukkes
Han er svært kritisk til det nye kravet om 4 i matematikk. Handal tror ikke kravet bidrar til bedre lærere.
- En del av dem som ikke kommer inn på lærerstudiet nå, kunne blitt veldig gode norsklærere eller samfunnsfagslærere, sier Handal.
Torbjørn Røe Isaksen er i pappaperm, og EU-minister Elisabeth Aspaker er hans settestatsråd.
Hun kommenterer resultatene slik:
- Vi skulle selvfølgelig ønsket at flere hadde bestått. Dette bekrefter egentlig det vi vet, at det å få fire kan være krevende. Men vi må sikre at vi får de beste studentene til det som kanskje er landets viktigste jobb.
- Er lærerdrømmen knust for dem som strøk?
- Jeg håper jo ikke det. Vi ønsker både gjennom å heve karakterkravet og innføre femårig masterutdanning for grunnskolelærer for å tiltrekke oss de mest motiverte og de best kvalifiserte ungdommene til å bli landets fremtidige lærere. Vi håper virkelig at dette er ungdommer som ikke gir opp, selv om de har gitt det et forsøk, sier Aspaker og legger til:
- Jeg håper at mange av disse studentene vurderer å ta matematikk som privatist og kvalifiserer seg og søker på nytt ved neste korsvei.
- Matte viktig for mange fag
Aspaker har selv bakgrunn som lærer på en ungdomsskole i Harstad før hun ble valgt inn i Stortinget i 2001. I Harstad underviste hun i blant annet norsk og matte.
- Trenger man gode mattekarakterer for å bli en god norsklærer?
- Min erfaring er at matematikk er viktig for svært mange av skolens fag. Det er ikke tilfeldig at man har sagt at det er i norsk og matematikk at man må ha denne inngangsbilletten, sier Aspaker.
Les mer på DN.no:
Leilighetsprisene steg 123 prosent raskere enn eneboligprisene
Dette kan avgjøre om du blir en supersjef
Svak økning i oljeprisen mandag
Anbefalt fra DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.