Ifølge avisen er det planlagt et første forhandlingsmøte kommende torsdag mellom Solberg og de tre andre partilederne i det borgerlige samarbeidet. Det kan innebære at forhandlingene som hittil er ført på nestleder-nivå, står i stampe.

– Vi har jobbet gjennom sommeren, og resultatet vil du se i statsbudsjettet i oktober, sier kommunalminister og Høyre-nestleder Jan Tore Sanner til NTB.

Regjeringspartiene ble i fjor enige med Venstre og KrF om å fremme et forslag om et grønt skatteskifte i forbindelse med statsbudsjettet for 2017. Alt i neste uke samles regjeringen til en avsluttende budsjettkonferanse, og de fire partiene har til nå håpet å finne felles grunn innen da.

Har vært orientert

Selv om diskusjonene om et grønt skatteskifte i hovedsak har foregått på lavere nivå, er Erna Solberg og de andre partilederne holdt fullt orientert om samtalene som startet i vår.

I budsjettavtalen fra i fjor står det svart på hvitt at arbeidsgruppa skal ha «representasjon fra Statsministerens kontor og Finansdepartementet». Videre heter det at arbeidet skal starte opp tidlig i 2016 og være «være premissgivende når regjeringen fatter sine budsjettvedtak».

Ideen med et grønt skatteskifte er å gjøre det dyrere å forurense, samtidig som man veksler økte miljøavgifter med skattelettelser for bedrifter og privatpersoner. Avstanden er særlig stor mellom samarbeidspartiene Venstre og KrF og regjeringspartiet Frp i synet på den såkalte veibruksavgiften, altså miljøavgiften på diesel og bensin.

Møter

Forhandlingsmøtet er ifølge VG planlagt under eller rett i etterkant av den såkalte perspektivkonferansen som regjeringen inviterer til på Chateau Neuf i Oslo. Det er foreløpig ikke avklart hvor møtet skal finne sted.

Venstre har foreslått å øke avgiften på bensin og diesel med inntil 1 krone, mot å gi alle et nytt miljøfradrag på skatten. KrFs finanspolitiske talsperson Hans Olav Syversen roser initiativet overfor VG, men er usikker på om dette blir utfallet til slutt.

– For KrF er det avgjørende å øke avgiftene på CO2-utslipp så mye at det medfører en atferdsendring slik at utslippene går ned. Da er det naturlig å se på økning av drivstoffavgiftene og avgiftene i transportsektoren, hvor vi er helt nødt til å få til store utslippskutt, sier han til avisen.

Finansminister og Frp-leder Siv Jensen sa tidligere i sommer til NTB at skjerpede klimaavgifter forutsetter at det samlede skatte- og avgiftstrykket ikke øker for næringslivet og folk flest. Samtidig gjentok hun Frps motstand mot å øke prisen på drivstoff. (©NTB)

Følg markedene med DN Investor

Les også:

– Tilbake til at det fundamentale styrer

- Den viktigste grunnen til at det har gått så svakt

- Markedene vil lete med lys og lykte  

 

Hør DNs podcast: Nordmenn lånefinansierer forbruket som aldri før, kan dette gå bra? Er laksefesten over? Og disse aksjene burde kostet null kroner på Oslo Børs.

 

Anbefalt av DNtv:

 

I Norge har han et enormt skattekrav mot seg. I USA er han i full sving med et nytt milliardprosjekt.
Dette er historien om seriemilliardær og grunder Jostein Eikeland.
01:60
Publisert:

Ikke dra hit hvis du har høydeskrekk
Denne helgen åpnet verdens lengste hengebro med glassbunn som gir deg en luftig opplevelse 300 meter over bakken.
00:39
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.