Stridens kjerne er og blir miljøavgiften på diesel og bensin. Venstre og KrF mener avgiften må økes i tråd med prinsippet om at det skal bli dyrere å forurense, mens Fremskrittspartiet til nå har avvist kravet.

Å øke drivstoffprisene med 50 øre eller 1 krone per liter er usosial og distriktsfiendtlig symbolpolitikk, mener finansminister og Frp-leder Siv Jensen.

Samarbeidspartiene framholder på sin side at man ikke kommer utenom å gjøre fossilt drivstoff dyrere i et grønt skifte og viser til at avgiftsøkningen skal følges av skattelettelser for bedrifter og vanlige folk. Og der står saken.

Toppmøte

Torsdag blir forhandlingene om et grønt skatte- og avgiftsskifte brakt helt til topps i det borgerlige samarbeidet. Da skal de fire partilederne møtes til samtaler hos statsminister Erna Solberg (H).

Håpet er å komme et godt stykke videre, men helt i mål kommer man neppe med det aller første. Til det står partiene fremdeles langt fra hverandre – bare dager før regjeringens avsluttende budsjettkonferanse i neste uke.

Etter det NTB forstår vil regjeringspartiene i det lengste prøve å unngå at avgiftskrangelen blir del av nattlige budsjettforhandlinger på Stortinget. Samarbeidspartiene vil på sin side neppe godta at en fiks ferdig forhandlingsløsning ensidig presenteres av regjeringen når budsjettforslaget legges fram.

Det mest sannsynlige er at partiene finner sammen i en løsning som blir lagt fram for offentligheten av de fire i fellesskap, noen tid før budsjettdagen 6. oktober.

Usikkert

Hvordan en slik løsning kan se ut, er det ingen som har klare svar på i dag.

– Elefanten i rommet er drivstoffavgiftene, sier en kilde tett på forhandlingene.

Venstre har foreslått å øke avgiften på bensin og diesel med inntil 1 krone, mot å gi alle et nytt miljøfradrag på skatten. KrFs finanspolitiske talsperson Hans Olav Syversen roser initiativet, men er usikker på om dette blir utfallet til slutt.

– For KrF er det avgjørende å øke avgiftene på CO2-utslipp så mye at det medfører en atferdsendring slik at utslippene går ned. Da er det naturlig å se på økning av drivstoffavgiftene og avgiftene i transportsektoren, hvor vi er helt nødt til å få til store utslippskutt, sa Syversen til VG tirsdag.

Finansminister Siv Jensen har tidligere slått fast at skjerpede klimaavgifter forutsetter at det samlede skatte- og avgiftstrykket ikke øker for næringslivet og folk flest.

Følg markedene med DN Investor

Hør DNs podcast: Nordmenn lånefinansierer forbruket som aldri før, kan dette gå bra? Er laksefesten over? Og disse aksjene burde kostet null kroner på Oslo Børs.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

I Norge har han et enormt skattekrav mot seg. I USA er han i full sving med et nytt milliardprosjekt.
Dette er historien om seriemilliardær og grunder Jostein Eikeland.
01:60
Publisert: