Neste år møter NSB konkurranse fra andre selskaper på rutenettet i Norge. Det gjør selskapet med en ryggsekk lastet med fire milliarder kroner i pensjonsforpliktelser, ifølge Frifagbevegelse.no.

Det kan bli tøft å konkurrere mot selskaper som ikke har lignende pensjonsforpliktelser for sine ansatte.

LO Stat og Spekter har siden april vært i reelle forhandlinger om pensjonsspørsmålet i NSB.

Ba om hjelp

Det har tidligere vært sagt at overgang til såkalt hybridpensjon kunne være en løsning for NSBs ansatte. Hybridpensjon er en pensjonsordning som ville lettet NSBs balanse kraftig, men som vil sendt noe mer risiko for fremtidig pensjon over på de ansatte. I dag har de ansatte en ytelsespensjon, som sikrer de ansatte en gitt pensjon, men som krever at NSB må avsette kapital til betaling av fremtidige pensjoner på dagens regnskap.

 

Forhandlingene ble satt på pause før sommeren fordi man ikke kom til enighet om pensjon. Det ble isteden sendt et brev til Samferdsdelsdepartementet hvor man ba staten om å ta ansvar for NSBs pensjonsforpliktelser - altså de forpliktelsene som ligger i selskapet og som gjelder ansatte som ikke lenger jobber i selskapet.

I brevet fra Spekter og LO Stat sto det, ifølge Frifagbevegelse.no,  at «pensjonsspørsmålet må løses for at NSB skal ha rammebetingelser som sikrer at selskapet kan delta i konkurransen på lik linje med nye private aktører».

Forrige uke kom svaret fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Svaret inneholdt forsikringer om at departementet legger vekt på at NSB skal ha rammebetingelser som gjør de rustet til konkurranse, samtidig som de ansatte blir tatt vare på. Men at det må avklares i Eftas overvåkingsorgan Esa om hva som kan gis som lovlig statstøtte.

Dermed ble LO stat og Spekter tirsdag enige om å videreføre den nåværende pensjonsordningen i påvente av avklaring. Den kan først komme om tre måneder.

Kan ikke endre

Fagdirektør Beate Fahre i rådgivingselskapet Aon sier Samferdselsdepartementet har kommet for sent på banen i dette spørsmålet.

- De har visst om denne situasjonen lenge. NSB vil aldri bli konkurransedyktige mot utenlandske selskaper så lenge de må ha med seg disse forpliktelsene, sier Fahre.

Før det er kommet en avklaring på hvem som må ta ansvar for pensjonsforpliktelsene på fire milliarder kroner, vil det heller ikke blir en endring i pensjonsordningen til de som er ansatte i selskapet i dag, ifølge Fahre.

- Så lenge arbeidsgiver ikke vet hvor mye man kan gi til de ansatte i en ny pensjonsordning, fordi man ikke vet hvem som tar ansvar for fremtidige forpliktelser. Og så lenge ikke de ansatte ikke vet hva som skjer med den pensjonen som allerede er opptjent, så blir det ikke endring, sier Fahre.

Pause

DN skrev i august om forhandlingene mellom Virkes medlemmer i ideell sektor og arbeidstagerorganisasjonene YS, Unio, Akademikerne og LO. Ifølge forhandlingsdirektør Inger Lise Blyverket var kjernen i forhandlingene overgang til ny pensjonsordning. Etter planen skulle forhandlingene vært ferdige i forrige uke. Partene kom imidlertid ikke i mål, og forhandlingene er "satt på pause". Ifølge kommunikasjonsjef Martha Haukaas i Virke kan de ikke gi noe informasjon om årsaken til pausen eller når pausen er slutt.

DN-podcast: Finansredaksjonen  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.