Med en gjennomsnittlig kjørelengde på 15.500 kilometer i året, kjører elbilistene 2 til 4 prosent lenger enn dem som holder seg til bensin-, diesel- eller hybridbiler, skriver Dagsavisen og viser til tall fra Transportøkonomisk Institutt (TØI).

«Elbileierne har et spesielt bilbasert reisemønster, og ser ut til å være en undergruppe av nybilkjøpere som bruker bil svært aktivt for å få hverdagen med barn og lang vei til arbeid til å gå opp», skriver forskerne i rapporten. Trafikkforsker Erik Figenbaum påpeker at selv om elbiler er utslippsfrie, så løser de ikke alle problemer knyttet til bilbruk.

– En elbil tar like mye plass i trafikken som andre biler. Elbilene bidrar altså til å løse utslippsproblemet, men ikke køproblemene, understreker han.

De fleste av dem som sier de kjører mer etter at de fikk elbil, opplyser at de går, sykler og reiser kollektivt mindre enn før.

Nesten alle elbileierne – 99 prosent – som har svart på den nettbaserte undersøkelsen, sier de vil kjøpe elbil igjen.

Følg markedene med DN Investor

Hør Finansredaksjonen denne uken: Delingsøkonomi er mer enn sosial dumping. Og derfor strider drosjemarkedet mot alt vi har lært på skolen.

Vi vil høre fra deg! Hva synes du om Finansredaksjonen? Gi oss gjerne tilbakemelding her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Sykkelsesongen er her: Disse seks øvelsene gjør deg rask på to hjul
Fysioterapeut og terrengsyklist Heidi Sandstø (33) gir deg styrkeøvelsene som gjør deg til en bedre syklist.
04:57
Publisert:

Glem nettbrettet - her er nettbordet
- Slik blir mobilspillene mer sosiale, sier DNs teknologijournalist Magnus Eidem. Han sjekker ut de nyeste teknotrendene på IFA i Berlin.
01:48
Publisert: