Mæland får æren av å bli første norske minister som møter den britiske regjeringen etter at Theresa May overtok som statsminister.

Mælands motpart har bare så vidt har begynt på den overveldende oppgaven med å forhandle fram nye frihandelsavtaler for britene. Nå banker hele verden på døren hans, deriblant både småputtland og globale tungvektere. Men likt for dem alle er det at de trolig må vente i årevis før svarene begynner å komme.

EØS sikrer oss enn så lenge

De nærmeste årene er Norge sikret gjennom EØS-avtalen, påpeker Mæland. Men dette gjelder bare så lenge Storbritannia fortsatt er med i EU.

- Jeg forventer at vi har en god diskusjon rundt felles interesser og mål for vårt bilaterale økonomiske forhold, og at vi får etablert en dialog med Storbritannia om hvordan vi skal ivareta våre felles interesser og gode samarbeid i årene som kommer, sier Mæland i forkant av møtet. Hun vil nå forsøke å finne konstruktive løsninger med britene.

- Min viktigste oppgave er å ivareta norske interesser, som er å opprettholde mest mulig av dagens frie bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer mellom Norge og Storbritannia, sier Mæland.

Kan ta mange år

Hvilke handelsforbindelser Norge skal ha til Storbritannia etter brexit, er helt avhengig av hvilken avtale britene går inn for med EU.

Først skal Storbritannia formelt sette i gang utmeldingsprosessen ved å notifisere EU. Det vil tidligst skje på nyåret, ifølge statsminister May. Potensielt kan det også bli en god del senere.

Når den formelle prosessen er i gang, har britene to år på seg til å forhandle med EU. Men erfaring viser at det vanligvis tar langt mer enn to år å forhandle fram en så stor og sammensatt handelsavtale som EU og Storbritannia vil måtte få på plass. Derfor tror flere eksperter at britene vil gå inn for en overgangsordning først, for så å bruke den tiden de trenger til å forhandle om de permanente løsningene.

Over 200 bedrifter

Norge og Storbritannia handler i dag med hverandre for rundt 300 milliarder kroner i året. Over 200 norske bedrifter er etablert i landet, som er den største importøren av norsk olje og gass og det tredje største markedet for sjømat.

Hvor høyt Norge kommer på Storbritannias prioriteringsliste, gjenstår likevel å se.

Samtidig har både Norge og andre signalisert at det kan bli vanskelig å lande en egen avtale med britene før man vet mer om hvordan det nye forholdet mellom Storbritannia og EU blir seende ut. Et stort analysearbeid er nå i gang i departementene for å finne ut hva brexit vil bety for Norge.

Den britiske regjeringen har på sin side vært sparsom med signalene, men har forsikret om at den ønsker et godt forhold til europeiske land, og om at britene fortsatt er frihandelsforkjempere.

Les også: Kronen styrker seg etter positiv rapport

Norges Banks temperaturmåler: Økende vekst

- Dette er jo helt sprøtt. Jeg skjønner ingenting

 

Se DNtv:

Første elektriske lastebil på norske veier
Erna Solberg prøvekjører den nye elektriske lastebilen til dagligvaregrossisten ASKO. - Bare glad jeg slipper å rygg, sier statsministeren. Lastebilen har en nyttelast på 18 tonn, og en rekkevidde på ca 20 mil.
01:22
Publisert:

Her får barna smake maur fra Maaemo
Jørgen Lund Dalen (8) smaker på maur, servert av Maaemo-kokk Peder Støylen. Maaemo, Kontrast, Sentralen, Det norske kokkelandslaget og flere andre kokker i toppsjiktet stilte opp gratis på Geitmyra matkultursenters 5-årsjubileum søndag.
01:05
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.