Klimaet hardner til mellom arbeidsgiverforeningen Spekter og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF). Nå braker de sammen både i synet på myndighetenes ansvar og om motiver for arbeidskampen.

Norsk Lokomotivmannsforbunds medlemmer i NSB og CargoNet har vært i streik siden torsdag morgen. NSB og NSB-eide CargoNet er medlemmer av arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

Mandag varslet Norsk Lokomotivmannsforbund og LO Stat opptrapping av streiken med 42 lokførere fra 8. oktober.

Makten utfordret

Spekters kommunikasjonsdirektør Gunnar Larsen sier at NLF har vært et sterkt forbund, som tradisjonelt har hatt sterk kontroll med den statseide jernbanen.

– Denne streiken må nok sees i lys av at de kjemper for sin historiske maktposisjon, sier Larsen.

Han mener NLF har fått utfordret sin makt både av EU-regulativ og av Jernbanereformen, og konkurranseutsettingen som har fulgt med.

– Vi skal ha oss frabedt at Spekter beskylder oss for motiver og argumenter som vi ikke har, sier leder for Lokomotivmannsforbundet Rolf Ringdal.

– Vi snakker bare om kompetansen. Kampen mot Jernbanereformen er politisk og den fører vi på en helt annen arena. Hvis streiken dreide seg om Jernbanereformen, ville det vært en ulovlig arbeidskamp.

Ringdal vedgår at han som tillitsvalgt er opptatt av fagforeningens makt,

– Men det er ikke det dette dreier seg om. Det dreier seg strengt tatt heller ikke om konkurransen. Det dreier seg om kompetansen, selv om konkurransen aktualiserer dette. Dette er en avsporing. Larsen har gått tom for argumenter, sier Ringdal.

NLF har stilt krav om tariffesting av kompetansekrav til togførerne, fordi de ikke har nådd frem med kravet overfor Samferdselsdepartementet. Idag har selskapene selv stor råderett over kompetansekravene til togførerne.

Larsen mener dette vil svekke togførernes makt:

– Ja, dersom selskapene lager sitt eget utdannelsesopplegg for å gjøre utdannelsen av lokomotivførere billigere og raskere, vil det svekke lokomotivførerne som yrkesgruppe.

– Selskapenes interesse er nå å gjøre utdannelsen billigere og raskere?

– Ja, og det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom hvor lang og dyr en utdannelse er, og hvor god og relevant den er. Det er mye i dagens utdannelse som ikke er nødvendig for alle lokomotivførere på alle strekninger og alle typer lokomotiv.

I strid med EU

Fredag ga Spekters Larsen uttrykk for at kompetansekrav må gis av myndighetene – og ikke i tariffavtaler. Ringdal mente samtidig at løsningen på konflikten lå i at Solvik-Olsen griper inn med løfter, og at partene forplikter seg til å ikke svekke kompetansen.

På oppdrag fra Spekter har advokat Tarjei Thorkildsen i BA-HR på vurdert hvordan Norsk Lokomotivmannsforbunds krav står seg mot Eus regelverk for rett til etablering i andre land.

Thorkildsen sier til DN at kompetansekravene fra Norsk Lokomotivmannsforbund er så omfattende at dersom myndighetene fastsatte disse ville de stride mot EUs regelverk, og at det samme etter hans vurdering vil gjelde dersom NLF prøver å fremtvinge tariffavtaler om slike standarder.

Skremmende

Ringdal reagerer sterkt på det han nå oppfatter som nye takter fra Spekter.

– Med dette utspillet fra Larsen er streiken svært fastlåst sier han, og begrunner:

– Det som er skremmende her, er at Spekter ikke lengre er for en nasjonal standard. De sier det motsatte av hva de har sagt i forhandlinger og meglinger. Nå er de for at bedriftene skal bestemme, sier Ringdal, og viser til situasjonen i CargoNet, som DN skrev om fredag.

– Når bedriftene mener kompetansekravene til sjåførene er del av styringsretten, ser vi hva som skjer. I CargoNet laget man standarder som Jernbanetilsynet var nødt til å stoppe fordi det går ut over sikkerheten. Dette viser hvordan Spekter og arbeidsgiverne er ute og kjører i forhold til kompetansen, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.