Det betyr at én passering i bomringen vil koste 160 kroner på dager med akutt høy luftforurensning, ifølge Aftenposten. Forslaget ble vedtatt med stemmene til byrådspartiene Ap, MDG og SV, samt KrF, Venstre og Høyre.
- Jeg håper vi ikke kommer i en situasjon hvor vi må femdoble bompengene, men hvis alternativet er at tusenvis må holde seg inne på grunn av farlig luft, mener vi det er et nødvendig tiltak, sier samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
Vedtaket innebærer at de som må kjøre bil, fortsatt har mulighet til det, uansett hvilket fossilt drivstoff bilen kan gå på. Samtidig blir det gratis kollektivtrafikk i Oslo og Akershus de aktuelle dagene etter krav fra Høyre og Venstre.
Akershus fylkesting fattet tilsvarende vedtak mandag.
- Dette tiltaket er bedre enn et totalforbud mot dieselbiler. For med dette vil man ha muligheten til å kjøre inn til Oslo mot å betale en høyere pris, sa Høyres Eirik Lae Solberg fra talerstolen.
Oslo kommune må ha godkjennelse fra Samferdselsdepartementet før bomavgiften kan økes så kraftig. Hvis kommunen får grønt lys, vil bilistene få tolv timers varsel før de midlertidige bomavgiftene kommer på plass.
Følg markedene med DN Investor
Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.
Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!
Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.