De nye reglene ble vedtatt på et møte for landene i IMOs miljøkomité i London torsdag. Landene ble enige om at skip ikke må bruke drivstoff som inneholder mer enn 0,5 prosent svovel.
- Dette vedtaket vil ha store positive gevinster for miljø og helse. Svovel forårsaker 100.000 for tidlige dødsfall hvert år, særlig i tett befolkede kystområder i Asia, sier Jan Kjetil Paulsen i miljøorganisasjonen Bellona.
I dag er det tillat med opptil 3,5 prosent svovel i drivstoff til skip. Den nye grensen vil gjelde fra 2020.
Noen av deltakerne på møtet i London ville utsette innstrammingen til 2025, men dette forslaget ble forkastet. Ifølge Bellona er flere store norsk rederier positive til vedtaket siden de allerede har forberedt seg på strengere regler for svovelutslipp.
Følg markedene med DN Investor
Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.
Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!
Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.