Kina har hatt en rekke matskandaler de siste årene – fra bedervet svinekjøtt som er blitt solgt på markeder, bruk av ulovlige veksthormoner i kylling til melkeprodukter som er tilsatt kjemikalier for å forlenge levetiden.

Journalister fra Dragon tv i Shanghai jobbet i flere måneder undercover hos næringsmiddelselskapet Shanghai Husi Food, som er en del av amerikanske OSI Group.

Med innsydde kameraer i arbeidsuniformene dokumenterte de hva som foregikk ved en av selskapets største fabrikker i Kina.

Lurte inspektører

I innslaget til Dragon tv som ble sendt søndag kveld, blir det vist til en epost hvor ansatte blir bedt om å blande ti tonn gammel kjøttdeig med nykvernet kjøtt. Den gamle kjøttdeigen hadde endret farge til grønn og luktet ille.

I forkant av at McDonald’s sendte inspektører til fabrikken i mai, ble ansatte bedt om å endre rutinene: De blå posene med mat som ikke hadde gått gjennom kvalitetskontrollen, skulle ikke lenger sendes tilbake til produksjon.

– Vi kan ikke sende disse tilbake mens inspeksjonen pågår. Hvis de skjønner hva som skjer, vil de ikke tillate at vi benytter forkastet mat. Fortsetter vi med dette, vil de kansellere ordrene, sier en ansatt i tv-innslaget.

Lover matvaretrygghet

I tv-innslaget blir arbeidere filmet idet de sender de blå posene tilbake til produksjons­lokalet. Holdbarhetsetiketter blir også forfalsket.

I et annet klipp blir kjøttrester fra gulvet kastet tilbake i produksjonsmaskinene. Kylling-nuggets som selges hos hurtigmatkjeden KFC ble sendt tilbake på samlebåndene forbi kvalitetskontrollen, og videre ut til restaurantene og kundene.

McDonald’s, KFC og Pizza Hut sier i dag at de har avsluttet samarbeidet med den aktuelle underleverandøren inntil videre.

«Matvaretrygghet er det viktigste for McDonald’s. Vi vil alltid følge nasjonale lover, forskrifter og relaterte standarder for å sikre at våre kunder kan nyte produktene», sier McDonald’s i en kort uttalelse.

Yum er Kinas største hurtigmatkjede med en markedsandel på fem prosent. McDonald’s er nest størst med 2,6 prosent. Halvparten av Yums omsetning kommer fra Kina, ifølge Euromonitor International.

Utfordrende

Det er kun to år siden McDonald’s og Yum, som eier KFC, Pizza Hut og Taco Bell, var involvert i en annen matskandale i Kina. KFC har over 6000 utsalg i Kina, og åpner i gjennomsnitt et nytt utsalg hver dag.

I desember 2012 ble det kjent at en leverandør hadde brukt veksthormoner på kylling som ble servert hos KFC. Den påfølgende måneden stupte omsetningen til hurtigmatkjeden med 41 prosent.

– Jeg tror dette kommer til å bli veldig utfordrende for begge selskaper, og spesielt for Yum. Yum har nettopp begynt å gjenoppbygge troverdigheten, og hadde positive omsetnings­nyheter for andre kvartal. Dette kommer til å virkelig sette det tilbake, sier analysesjef Benjamin Cavender hos China Market Research Group til Reuters.

Les også: - En tikkende bombe
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.