Observatører fra Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE) var tirsdag på befaring i området hvor flyet ble skutt ned over Donetsk.

– Vi observerte mindre kroppsdeler i området, sier OSSE-talsmann Michael Bociurkiw på en pressekonferanse i byen Donetsk.

Observatørene var i området etter at de fleste likene og likdelene ble brakt ut av det opprørskontrollerte området i et tog som forlot stedet mandag kveld.

– Vi kunne ikke observere noe oppryddingsarbeid i område, sier Bociurkiw.

Internasjonale etterforskere har ennå ikke fått full tilgang til katastrofeområdet, uttalte en talsmann i Det hvite hus tirsdag kveld.

Alle de 298 menneskene som var om bord i passasjerflyet Malaysian Airlines da det etter alt å dømme ble skutt ned sist torsdag, omkom.

Identifiserer

Interpol innledet tirsdag arbeidet med å identifisere dem som ble døde i flykatastrofen i det østlige Ukraina.I en melding fra Interpols hovedkvarter i Lyon heter det at levningene av ofre som så langt er hentet inn fra ulykkesstedet, ble registrert og nummerert før de ble fraktet i et tog med kjølevogner fra Donetsk til den ukrainsk-kontrollerte byen Kharkiv.

Der vil likene bli gjenstand for en foreløpig undersøkelse og identifisering av et innsatsteam fra Interpol og andre internasjonale identifiseringseksperter. Når de foreløpige undersøkelsene er sluttført, vil ofrene bli transportert til Nederland, der en grundigere identifisering vil finne sted.

Svarte bokser til britene

Britiske havarieksperter skal granske innholdet i de såkalte svarte boksene fra ulykkesflyet i Ukraina. Det opplyste statsminister David Cameron torsdag.

Det er nederlandske luftfartsmyndigheter som har rettet denne forespørselen til britene. De prorussiske opprørerne ga mandag de to boksene, ferdskriveren og taleregistratoren, til en representant for malaysiske myndigheter, som i sin tur ga dem videre til nederlandske luftfartsmyndigheter.

Nå ender altså boksene opp hos den britiske flyhavarikommisjon i Farnborough i det sørlige England. Håpet er at registreringene skal kaste lys over det som skjedde i minuttene før det malaysiske flyet styrtet i Øst-Ukraina torsdag i forrige uke.

- Krig

Røde Kors definerer situasjonen i Ukraina som en krig. Dermed kan Malaysia Airlines-styrten og andre hendelser i Ukraina være krigsforbrytelser.

At landet er i krig åpner muligheten for at hendelser, som nedskytingen av Malaysia Airlines-flyet i Øst-Ukraina, kan etterforskes og rettsbehandles som krigsforbrytelser.

Den internasjonale Røde Kors-komiteen (ICRC) kommer med vurderingen i et hemmeligstemplet dokument. Reuters har fått høre konklusjonen fra flere vestlige diplomater.

Ifølge Reuters' kilder har ICRC valgt ikke å gå ut med konklusjonen, for å unngå å fyre opp under konflikten. Dokumentet har blitt delt med partene i konflikten, ifølge kildene.

- Portvoktere for folkeretten

- Vurderingen har blitt delt bilateralt og konfidensielt, er alt Anastasia Isyuk, talsperson for ICRC, vil si om dokumentet.

Ifølge Genèvekonvensjonene er ICRC talsmann og vokter for krigens folkerett. I FN-systemet gis det derfor stor vekt når komiteen kaller en konflikt krig.

- I FN-systemet er det ICRC som tar den avgjørelsen. De er portvokterne for folkeretten, sier en FN-kilde til nyhetsbyrået Reuters.

Det er foreløpig ukjent om ICRC kaller krigen en borgerkrig eller en internasjonal krig.

Mulig krigsforsbrytelse

At landet er i krig åpner muligheten at nedskytingen av Malaysia Airlines-flyet og andre hendelser kan etterforskes og rettsbehandles som krigsforbrytelser.

Nederland etterforsker allerede flystyrten, med mistanke om drap, krigsforbrytelser og nedskyting av flyet. Ifølge folkeretten kan Nederland og andre land rettsforfølge enkeltindivider som har begått krigsforbrytelser mot sine statsborgere, også i utlandet.

– Det er ingen tvil om at dette er en internasjonal konflikt, og derfor er dette sannsynligvis en krigsforbrytelse, sier en vestlig diplomat til Reuters.

Nederlands statsminister Mark Rutte bekrefter at landet også får en ledende rolle i den internasjonale etterforskningen av hva som forårsaket ulykken.

Alle de 298 som var om bord, eller deler av kroppene deres er funnet, etter flere dagers leting. De lå spredt over et område på 50 kvadratkilometer, ifølge Reuters.

Separatistene fraktet de døde til et tog med kjølevogner i byen Torez. Toget kom tirsdag til byen Kharkiv. Ifølge en rapport fra OSSE-observatørene var det gode oppbevaringsforhold i toget.

I Kharkiv blir de døde tatt hånd om av eksperter, som skal sende dem videre til Nederland. Der ankommer de onsdag, men identifiseringsarbeidet kan ta flere måneder.

– Tuklet med vrakrester

Malaysia Airlines-flyet var på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur da det etter alt å dømme ble skutt ned. Ukraina og flere vestlige land mener de prorussiske separatistene øst skjøt det ned med raketter fra det russiske forsvaret. Russland har på sin side antydet at Ukrainas styrker kan ha skutt ned flyet.

Tirsdag sa Michael Bociurkiw i Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid (OSSE) til BBC at store vrakrester er kuttet i og ser annerledes ut enn da organisasjonens observatører først så dem. Andre vrakrester er flyttet på, ifølge en rapport fra organisasjonen.

Flere har fryktet at separatistene i området har fjernet bevis for nedskytningen før de slapp internasjonale eksperter til på stedet. Først fire dager etter styrten, fikk de første flyekspertene starte arbeidet.

Trapper opp

Mandag gjenopptok Ukraina «antiterroroperasjonen» mot separatistene i øst ved å angripe Donetsk, som ligger rundt 80 kilometer fra vrakstedet. Myndighetene sier de har tatt tilbake kontrollen over Donetsk lufthavn og flere av byens forsteder.

Tirsdag godkjente nasjonalforsamlingen president Petro Porosjenkos forslag om å mobilisere ytterligere militære styrker som skal settes inn i konflikten.

Både ukrainske styrker og separatistene har innført en våpenhvile i en radius på henholdsvis 40 og 10 kilometer rundt vrakstedet, slik at etterforskningen kan gå sin gang.

Skjerper straffen

Russland innførte tirsdag strengere straffer for politiske protester som holdes uten politiets godkjennelse. Gjentatte anholdelser kan gi fem års fengsel.

President Vladimir Putin undertegnet loven som gjør det til en straffbar handling å organisere og delta i en protestaksjon som ikke på forhånd har fått tillatelse. De som nå blir tatt i å delta i to eller flere slike protester i løpet av en periode på seks måneder, risikerer straff opp til fem års fengsel og bøter på en million rubler, rundt 180.000 kroner.

Russiske myndigheter avviser ofte forespørsler fra politiske opposisjonspartier og menneskerettighetsgrupper om å holde markeringer av ulike slag. Dersom arrangørene likevel gjennomfører sine aksjoner, blir markeringene som oftest oppløst av politiet bryskt og raskt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.