Suez-kanalen, en av verdens mest strategisk viktige flaskehaler, er også den viktigste inntektskilden for Egypt ved siden av turismen. Tre år med opprør, politiske omveltninger og militærkupp i Egypt har fått økonomien i den arabiske verdens mest folkerike land til å nå nye lavmål.

Nå har Egypts president general Abdel Fattah al-Sisi lansert en ambisiøs plan som skal doble skipstrafikken innen 2020 og samtidig få fart på hans egen popularitet.

Dypere og bredere

Al-Sisi, som tok makten fra det demokratisk valgte Muslimske brorskapet, blir kritisert for å bygge et enda mer autoritært maktapparat enn forgjengeren Husni Mubarak. Han har fengslet store deler av opposisjonen og kneblet menneskerettighetsorganisasjoner med en ny lov.

Samtidig sliter regimet med å få kontroll over det esende underskuddet på statsbudsjettet, og en pågående energikrise som gjør at egyptere opplever daglige strømbrudd. Turismen har falt med 54 prosent på grunn av sikkerhetssituasjonen.

Al-Sisis planer innebærer en «tofelts» Suez-kanal med en 34 kilometer lang parallell kanal som åpner for toveis trafikk og større skip. Deler av den eksisterende kanalen skal graves dypere og bredere, og bil- og togtunneler skal graves på undersiden. Alt skal skje innen ett år, ifølge planen.

I dag kjører gjennomsnittlig 49 skip gjennom kanalen hver dag på vei fra Middelhavet til Rødehavet. Innen 2020 kan antall skip komme opp i 97 om dagen, ifølge offisielle egyptiske kilder.

Energikrise

Avgifter fra Suez-kanalen ga 33 milliarder kroner i den egyptiske statskassen ifjor, følge Financial Times. En dobling av beløpet kan komme godt med i landet som lider av investorflkukt og er avhengig av pengehjelp fra Gulf-landene for å holde seg flytende.

De forente arabiske emiratene, Saudi-Arabia og Kuwait har sponset det egyptiske regimet med over 123 milliarder kroner i lån, gaver og petroleumsprodukter siden Det muslimske brorskap ble styret i juli ifjor.

Søndag sa offisielle egyptiske kilder til Reuters at emiratene skal sende enda 53 milliarder kroner i petroleumsprodukter fra september.

De siste årene har Egypt svidd av en femtedel av statsbudsjettet på å subsidiere drivstoff, før myndighetene bestemte seg for å kutte subsidiene i juli, noe som sendte prisene opp 70 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.